Hadde Thanos et godt poeng?

Om lurer på hvem Thanos jeg refererer til er den han som er den slemme/farlige store personen i Marvel-universet. Hans mål er å knipse mens han har på seg en spesiell hanske så menneskeheten blir halvert. Grunnen til at han ønsker å gjøre dette er fordi universet/jorden har begrensede ressurser og er overbefolket. Han regnes som den gale, den farlige, den som må stoppes fordi han er ond. Vel, alt kommer ann på øyet som ser, men jeg syns ikke det var den beste måten å gjøre det på for å si det sånn.

Mennskeheten har økt drastisk og dramatisk over de siste 50-100 årene (snl). Vi mennesker kan virke som en uendelig ressurs. Jordkloden vi bor på derimot, den er det bare en av – det er en endelig ressurs i motsetning til oss mennesker. Selv om jordkloden har mange ressurser, er det ikke uendelige – de blir brukt opp.

Det snakkes mye om klima – at vi må ditt og datt for å ta vare på klimaet og for at temperaturen ikke kan øke mer enn – er det 2 grader?- om den øker mer vil vi ha passert “point of no return” for klimaet. Vi må spare på ditt og datt og være forsiktige med andre ting og bla bla bla.

Hvorfor snakkes det ikke om befolkningseksplosjonen som kom med industritiden (er det riktig betegnelse?)? Hvorfor snakkes det ikke om at vi er snart (om vi ikke er der allerede?) for mange mennesker på kloden til at det er bærekraftig? Hvorfor snakkes det ikke om at vi ødelegger natur for å bevare klimaet (jeg tenker på vindturbiner om du lurte…) – og tydeligvis glemmer eller fullstendig ignorerer at det er to sider av samme sak og at vi ikke kan ha den ene uten den andre. Hvorfor snakkes det ikke mer om at hvis jenter og kvinner får ta utdannelse og bedre helsetilbud, så føder de generelt færre barn – noe som ville hjulpet både i forhold til fattigdom og i forhold til befolkningsveksten. Hvorfor er det nesten et ensidig fokus på klima og “grønn energi”?

Jeg vet ikke hvor mange mennesker jordkloden kan være levelig for med tanke på bærekraft, men jeg syns det ville vært en god ide å finne ut av det. Så kan vi heller ta en mer gradvis og definitivt mer frivillig variant av det Thanos gjorde – en ide jeg håper flere kan være enig i. Mer kunnskap, mindre tvang.

Hva tenker du? Har tanken om å begrense befolkningsveksten slått deg som en god ide?

2 kommentarer
      1. Ting det ikke snakkes mest om i MSM. Jeg tenkte mer at frivillige, informerte valg for hver enkelt er en bedre vei å gå, men så er jeg tidvis litt egenrådig av meg… LOL

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg