Gruer du deg til strømregningen for desember?

Nå vet ikke jeg hvordan din økonomi og dine forventninger er, men jeg ble overrasket når strømregningen for november kom (og jeg tror ikke denne kommer til å være mindre…). Det var kaldere i desember enn i november og jeg vet jeg brukte mer strøm (til tross for at jeg var hos mindre foreldre i jula). Hva strømregningen for desember vil komme på vet jeg foreløpig ikke, men det er garantert ikke billig.

Med tanke på at vi bor i Norge, det er vinter og ingen ønsker å fryse ihjel – må vi bruke en god del strøm. Det er ikke luksusforbruk – det er overlevelse! Så vidt jeg forstår er strøm billigst midt på natten, men det er jo når vi er våkne vi har behov for et varmt hus, mulighet til å bruke vaskemaskinen på en trygg måte og å lage mat. De fleste har en jobb, noen har barn, så det å snu døgnet er ikke et alternativ – da ville vi dessuten mistet det viktige dagslyset.

En ting som er for sent nå, men som kan være et lurt tips til senere er å forberede seg. Finn ut hvor mye du har betalt for strømmen det siste året og del tallet på tolv. Da får du gjennomsnittet for hvor mye penger du har brukt på strøm i løpet av hele året. Legg til litt ekstra på den summen og sett det av hver måned – inkludert i sommermånedene. Ikke bruk de pengene til andre ting, men la de stå på kontoen. På den måten får du et overskudd i løpet av sommerhalvåret – som “selvfølgelig” blir spist opp i vinterhalvåret, men da blir ikke de høye regningene så like ødeleggende for vinterøkonomien.

Hva vi kan gjøre med selve systemet for å få billigere strøm er jeg ikke sikker på, men jeg har stor tro på at det har noe med politikk å gjøre…. Så spørsmålet blir da: hvem har ansvaret og kan gjøre noe med? Hvordan kan vi påvirket systemet så det ikke blir så ekstreme priser det har vært i vinter?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg