Global oppvarming eller ny istid?

Det er kaldt om dagen, med masse snø. I alle fall her hvor jeg bor. Rundt 20 minusgrader er det om dagen (litt varmere i går når det snødde og blåste så mye, men likevel kaldt).

Global oppvarming høres litt uforstående ut noen ganger. Når det snakkes om oppvarming tenker jo jeg at det vil bli varmere. Kanskje riktig om en se kloden under ett, hva vet jeg?

Dette semesteret studerer jeg jordøkologi – og de første ukene holder vi på med geologi. Hvordan Norge ble til, hva grunnfjell er, istider og mellomistider og mer til.

At kvartærtiden (som vi nå er inne i) har hatt flere istider, og at det i mellomistidene har vært et varierende klima. Kanskje klimaendringene går fortere nå enn de har gjort tidligere – det kan jeg tro på. At det er global oppvarming kan jeg også tro på. At det virker som om dagens klima har likheter med starten på istider – vel, det virker også sannsynlig.

Så hva burde vi bekymre oss mest over – global oppvarming eller at det blir en ny istid? Trenger vi egentlig å bekymre oss?

For meg så blir det såpass store spørsmål at jeg ikke helt evner å se ulike konsekvenser tror jeg. Det jeg kan gjøre derimot er å være bevist på valg jeg tar og så håpe at det er nok. Jeg kan nemlig ikke gjøre mirakuløse, store ting som påvirker hele verden under ett og magisk fikser alt. Så jeg får fokusere på de små tingene, de tingene jeg kan gjøre noe med. Nå er ikke jeg den som handler mest, men når jeg handler kan en av de små tingene jeg gjør være å bruke pengene mine bevist så de er på linje med verdiene mine – hva som er viktig for meg.

Det er et engelsk uttrykk “follow the money” – noe som kan være en lur rettesnor. Hvem påvirker deg? Hvem tjener på å styre hva som snakkes om og fokuseres på? Hvem eier butikkene du handler i? Hvem har investert i ulike ting?

Mulig det er litt kynisk, men det meste i dagens samfunn er transaksjoner med verdier. Om du tenker at du får noe helt gratis – er det mest sannsynlig ikke gratis, på et eller annet vis gir du noe tilbake (selv om du kanskje ikke tenker over det).

Hvem tjener på å fokusere på global oppvarming? Hvem påstår de sitter med “løsningene” på global oppvarming?

2 kommentarer
    1. Jeg velger å ikke bry meg så mye om de klimagreiene, global oppvarming og istid. Jeg gjør mitt beste for å ikke ødelegge planeten, men de store spørsmålene rår vi ikke over, på toppen sitter det folk med makt, og noen av dem streber for mer makt. Det er disse som avgjør om det skal smelle eller ikke. Jeg har mer fokus på «hverdagsproblemene», da tenker jeg ikke på om det er søndagsåpent eller om jeg ikke får kjøpt dopapir, egg eller gjær når jeg skal handle til husholdningen neste gang. Nei, da tenker jeg på import av ukultur, voldsøkningen og islamiseringen av vårt vestlige samfunn. Hvordan få folk til å ta riktige valg for å reversere ukulturen slik at vi fortsatt kan få leve nogenlunde trygt her iht hva som skjer i våre gater, på togstasjoner, busser, i parker osv 🐰🥰

      1. Makt er absolutt en faktor i det hele – dessverre? For det er en del som sitter med “makt” som kanskje ikke burde ha det…
        Hverdagsproblemer er på mange måter de viktigste problemene. Tross alt er det hverdager det er mest av, så det er nok der fokuset burde være…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg