Gjør meg klar omtrent en måned for tidlig?

Plantekassen ble ikke akkurat “ryddet” i høst, så den må gjøres litt med. Jorda er blitt brukt i flere år uten å få tilført noe særlig næring så der må noe gjøres. Jorda trenger ikke å byttes ut som jeg har sett mange lure på, men det er veldig nødvendig å tilføre næring. Organisk materiale er tingen her; gjødsel og kompost av ulike varianter.

Siden jeg fremdeles er i en midtprosess med flytting hvor jeg ikke har tilgang til tingene mine, blir målet å bruke det jeg faktisk har tilgang til. Min fars kompostbinge for eksempel – om jeg klarer å få ut noe derfra (om det ikke er fryst), kommer jeg til å ha i litt av den komposten. Om jeg er heldig får jeg kanskje med en meitemark eller to – de er tross alt bondens beste arbeider så jeg krysser fingrene og håper at noen av de kan leve i plantekassen min.

Kanskje jeg også burde legge inn litt ekstra mat til meitemarkene om jeg skulle være så heldig å få med et par stykker? Mat i dette tilfellet vil si noe organisk materiale.

Hvilke frø jeg vil så har jeg allerede funnet ut av. Så vidt jeg vet er alle tingene kuldetolerante, men om de ikke spirer med det første ville det ikke være overraskende. Tross alt er det fremdeles minusgrader om natten – og det vil det nok kanskje være en måned til.

Likevel, som evig optimist er planen å få ordnet dette i løpet av denne uka. Så begynner ventetiden – hvor lang tid vil det ta før noe spirer (og vil det spire?) ?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg