Er det dødelig?

Jeg har mange planter og de overlever enten omtrent alt, eller så dør de et par uker etter at jeg har fått tak i dem. Paraplyplanten min, som jeg har hatt i flere år, har i det siste begynt å miste blader og jeg skjønner ikke hvorfor.

Det er noe nytt den har begynt med og det bekymrer meg. Jeg vil jo ikke at den skal dø, så hvor mye av bladene kan den miste før det er dødelig?

Skjønt, den har foreløpig mange blader igjen å ta av – heldigvis. Kanskje den er lei mørketiden? Den har riktignok ikke klaget over det før, men en gang er den første for alt.

Takk for at du leser (og om du har tips til hvordan jeg kan hjelpe planten min, kan du gjerne skrive dem i kommentarfeltet nedenfor).

3 kommentarer
    1. Synd med det fine treet. Kanskje det hjelper å gå over til å bruke regnvann (eller kanskje du allerede bruker det) i stedet for kranvann? Jeg har gått over til regnvann i håp om langt lenger levetid enn før og bedre vekst på stueplanterne. 🙂 Regnvannet skyller vekk årevis med avleiringer rundt røttene til paraplytreet. (Jeg har dog ikke paraplytre; hadde for mange år siden men døde raskt av for lite lys.) For lite lys, ja.

      1. Regnvann ville nok vært genialt – må bare finne en måte å samle som også gir mulighet til å bruke hele året. Hadde ikke tenkt tanken på regnvann engang (skjønt, alle plantene ute overlever med det så det burde vært innlysende) – takk for påminnelsen! I det minste bruker jeg resten av tevannet jeg koker opp som ikke jeg lager te av (og kald te om jeg ikke drikker den opp); tror du det vil funke med vannet jeg koker poteter og grønnsaker i også? (når det er avkjølt selvfølgelig) Jeg får teste å flytte planten nærmere vinduet i håp om litt mer lys 😊

    2. Selv lagrer jeg regnvann i plastkanner kjøpt på Jernia; kanner beregnet på oppbevaring av drikkevann ol. Pluss gamle melkekartonger. Og noen tomme brusflasker. Ville dog ikke brukt kartonger fôret på innsiden med aluminium (kartonger til juice, mandelmelk, soyamelk og lignende er ofte, men ikke alltid, fôret m aluminium). Kald te og avkjølet kokevann etter grønnsaker ol har jeg også brukt til stueplanter; tror de liker det godt. 🙂 Dog forsvinner ikke kalken og saltene fra kranvannet selv om vannet kokes. Kondensen som dannes på innsiden av lokket er derimot rent og kan samles/dryppes i et glass (skru på lokk etter hver påfylling så det ikke fordamper) hvis man er av den ekstra ivrige typen (som jeg er, hehe).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg