Er det blitt for vanskelig å bruke hodet?

Hver dag suser jeg innom flere nettaviser, leser overskrifter og noen ganger klikker jeg meg inn og leser artiklene – om overskriften er pirrende nok selvfølgelig.

På morgene i dag kom jeg over denne artikkelen i Nettavisen: Vil ha nytt butikk-grep: folk sliter.

Logikk, å bruke hodet, tenke fornuftig og andre lignende ting ser ut til å være en nedadgående trend om dagen.

Å skille sunne og usunne matvarer burde ikke kreve så himla mye tankevirksomhet?

Misforstå meg rett; for enkelte matvarer forstår jeg at det kan være vanskelig å vite, men i det store og det hele er det en god del ting som burde være innlysende tenker jeg (eller er det bare meg?).

Generelt usunt; kos deg gjerne, men begrens inntaket: godteri, veldig prosessert mat (eks. pølser, frossenpizza).

Generelt sunt, men husk at variasjon er viktig: frukt, grønt og mat det er gjort minst mulig med (eks. ytrefilet, rene kjøttstykker, egg).

Om du ikke aner hva noe er lagd av og du heller ikke kan gjette deg frem til det ved å se på det – kanskje ikke det mest naturlige.

En gulrot er enkelt å se er en gulrot – det er ikke så mye som kan bli gjort med den. På den annen side; det ville ikke vært sunt å spise gulrot lenger om det var det eneste du spiste til absolutt alle måltider….

Spiser jeg selv mye usunt? Innimellom, men jeg prøver å bli flinkere til å velge “ren” mat om jeg har tid, energi (og noen ganger penger) til det. Det tar ikke lenger tid å steke en kotelett enn det gjør å steke en pizza – eneste forskjellen for min del er at pizza blir det mindre oppvask av og jeg har ikke oppvaskmaskin…

At alt må merkes “i hue og ræva” syns jeg noen ganger begynner å bli litt for mye av – folk må lære seg å tenke selv!

Hva tenker du om det med å merke alt av mat med sunt og usunt?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg