Enkelt å gi, vanskelig å gjøre

Gode råd er mange. De er enkle å gi til andre, men noen ganger ufattelig vanskelig å gjennomføre selv. Nå skal ikke jeg påstå at jeg hverken gir mange eller gode råd, men selv da er de lettere å gi. Å få råd av andre er heller ikke alltid like greit for det er noe med utførelsen. Likevel føler jeg noen ganger at vi omtrent omringes av gode råd for både det ene og det andre. Om jeg tenker tilbake på råd jeg har gitt, føler jeg at mange av dem har vært gode (selv om det selvfølgelig også er en del dårlige råd – jeg er tross alt bare et menneske).

Noen av rådene jeg har gitt til andre, er råd jeg i ettertid skulle ønske jeg hadde gjort noe med selv: oppsøk hjelp ved behov; ha egne meninger og stå for dem; tenk over hva du selv faktisk ønsker og ikke bare gjør det du tror andre tenker du burde; få litt frisk luft hver dag; ha langtidsplaner; bare fordi du ikke kan gjøre alt, betyr ikke at du ikke kan gjøre noen ting.

Jeg kunne fortsatt lenge på denne listen, men du skjønner kanskje poenget? Noen ganger kan det være lurt med en liten pause; tenke gjennom råd du gir/har gitt og faktisk bruke noen av dem på eget liv. Jeg kan tenke tilbake på ett par råd jeg har gitt som jeg tror jeg prøvde å gi til meg selv vel så mye som den personen jeg faktisk gav rådet til… Nå om dagen gir jeg ikke så mange råd, så kanskje jeg skal bruke litt tid på å prøve å følge noen av mine egne råd?

Hvilke råd vil du gi til andre?

3 kommentarer
    1. Vi tenker ut fra oss selv, ut fra egen opplevelsesverden og våre egne erfaringer når vi gir råd til andre. Ikke sikkert de samme rådene passer på andre som på oss selv 😉

      1. Definitivt et godt poeng – vi er alle ulike og det kryr av “gode råd”. Jeg tenker likevel det kan ligge læring i å gi og få råd – de trenger ikke passe, men kanskje de kan få en til å tenke over ting 🙂

        1. Absolutt, mye læring i det. Og jeg både liker å få råd selv og å se etter muligheter for andre som trenger påfyll. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg