Det er så mye jeg ikke vet…

Sitter og leter etter hus å kjøpe. Det i seg selv er et prosjekt – å finne det jeg ønsker til den prisen jeg kan tilby. Leser prospekter og tilstandsrapporter – jo mer jeg leser, jo mer innser jeg at jeg ikke vet og ikke kan. Noe føler jeg at jeg kanskje burde hatt en ide om, andre ting…vel…utforet trevegg, kryprom, åpne avløp og vannrør, fuktsperre, bunnsvill, beslag, mønepanner, etablere lufting, fuktskjolder, kondensmerker – listen kan fortsette lenge…

Hva er dyrt og hvor dyrt vil det bli? Kan jeg gjøre noe av det selv (med hjelp fra mine foreldre)? Må alt fikses med en gang eller kan jeg bruke noen år på å få gjort alt litt etter litt? Hvor lenge vil jeg være villig til å bo i en byggesone? Burde jeg være bekymret for at noe er værre enn fremstilt? Kan jeg bli gledelig overrasket over at noe både er billigere og enklere enn jeg tror? Hvordan skal jeg klare å bestemme meg for hvilket hus jeg faktisk ender opp med? Vil jeg komme til å trives på et nytt sted?

Det er mange spørsmål og for øyeblikket tilnærmet ingen svar føles det som. Heldigvis er det mulig å få/finne svar på mye – selv om ikke svarene vil komme med en gang. Noen av svarene vil ta lang tid og være vanskelige. Det er greit – det er tross alt en del av livet. Utfordringen blir å ta steget – bare hoppe i det, krysse fingrene og jobbe for at det blir best mulig (selv om det kan føles litt skummelt…). Jeg krysser dermed fingrene for at jeg finner mitt nye hus og med tanke på hvor mye jeg ikke vet – kommer jeg ikke til å kjede meg fordi jeg har mye læring foran meg! 🙂

2 kommentarer
    1. Nå er det vel et lovverk på plass som sier at du skal motta relevante opplysninger om tingenes tilstand, ut fra det byr du jo hva du er villig til å betale. Det viktigste er vel å ha kjøperforsikring, så hvis tingenes tilstand ikke er som selger har ytret så.. ja da er du forsikret.

      1. Ja, det er riktig det, men jeg har ingen byggteknisk kunnskap så det er en del i en tilstandsrapport som føles litt som det står på gresk eller noe…En annen utfordring er at det ofte er andre som er villige til å betale mer – enten fordi de har mer penger, eller så kanskje de ser annerledes på det enn meg. Forsikring – et absolutt must!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg