Bruk biblioteket – spar penger!

Jeg har brukt biblioteket hele livet og egentlig aldri tenkt over hvor mye penger det sparer meg.

Selv om det er utrolig mange ulike ting en kan bruke biblioteket til, er min hovedsyssel der å låne bøker. Siden jeg leser mye bøker har jeg alltid visst at dette er veldig økonomisk lurt av meg, men her om dagen begynte jeg å lure på hvor fantastisk det egentlig var.

Derfor brukte jeg litt tid på å se gjennom listen med bøker jeg leste i 2019. Totalt leste jeg 87 bøker. Av disse var 39 lånt fra biblioteket. De andre bøkene enten hadde jeg i bokhyllen allerede, jeg kjøpte noen, fikk et par i gave og lånte fra venner. Tror for så vidt at det er første året hvor antall bøker jeg låner er lavere enn de jeg får tak i på andre måter.

Tanken på at jeg i løpet av 2019 lånet bøker for totalt kr 9.845 og at det faktisk ikke engang var halvparten av bøkene jeg leste i løpet av det året…vel…det er mye penger å spare!

Den summer gir et gjennomsnitt på bøkene jeg lånte på kr 252,- Noe av grunnen til det er fordi jeg blant annet leser en god del på engelsk. Likevel, at det å bruke biblioteket sparte meg nærmere 10.000 kroner i løpet av et år er stort. Særlig siden det var året jeg brukte det “lite” til meg å være. Tenk så mye penger jeg har spart hvert år på å bruke biblioteket?

Har du noen gang tenkt over hvor mye du sparer i løpet av et år om du låner bøkene på biblioteket fremfor å kjøpe alle selv?

2 kommentarer
    1. Tja, jo, men har du tenkt på at dersom alle går der og låner og ingen kjøper bøker, så blir de neppe utgitt kun for at bibliotekene skal ha noen eksemplarer… Slutt på bokutgivelser.
      😎

      1. Du har et poeng, men det er også veldig mange som ønsker å ha bøkene de leser. Dermed blir sannsynligheten for at alle låner alle bøkene de leser veldig liten. Selv er jeg storforbruker av biblioteket, men har også flere hundre bøker som jeg eier.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg