Blomster som sår seg selv i blomsterbedet

I fjor sådde jeg løvemunn i blomsterbedet – en nydelige blomst som også holder lenge om du klipper den av og setter den i en blomstervase. De kommer i mange farger og insektene elsker dem.

Løvemunnen jeg hadde for et par år siden kjøpte jeg. Den var mørk lilla og når den var avblomstret på høsten så tok jeg frø av den. I fjor sådde jeg en del av de frøene og den kom opp med flere ulike farger. Jeg sparte en del av de frøene også, men i år rakk jeg aldri å så noen.

Heldigvis er løvemunn en plante som vet hvordan den skal holde seg i livet. Like enkelt som å ta vare på frø er det å bare la de være. Riktignok ble de sådd veldig tett i år siden de gjorde det selv, så det er begrenset hvor mye som kommer (dessuten er det noe som spiser på dem…det hjelper ikke akkurat med groingen for å si det sånn…). Ringblomsten har også sådd noen av seg selv for å prøve å overleve.

Jeg flyttet et par av dem til et annet bed og der har de bedre plass og det er veldig tydelig at de liker livet bedre enn de som står supertett og dessuten blir spist på.

Når de plantes tett så ser det nesten ut som om den kommer med to ulike farger på samme plante, men det er to planter – en rosa og en dyp lilla ser det ut til å bli.

Jeg er veldig spent på hvor mørk den dype fargen er og det vil jeg finne ut av når den endelig slår ut i blomst.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg