Årets siste studielån og planen videre

For en del år siden studerte jeg og tok dermed opp studielån. Et lån som jeg betaler på hver måned.

Jeg kunne selvfølgelig betalt bare akkurat det jeg skal, men jeg er heldig nok til å ha nok til å betale noen ekstra kroner hver måned.

Fordi jeg betaler ekstra og fordi jeg har flytende rente – som har beveget seg litt opp og ned i år, har terminbeløpet variert mellom kr 1.141 og 1.044,- Nesten en hundrelapp i forskjell! Den laveste summen var terminbeløpet for desember.

En gang i år betalte jeg mer ekstra fordi jeg fikk igjen noen kroner på skatten, men ellers har jeg rundet summen jeg betaler til å være kr 1.200,- i måneden.

Selv om jeg betaler ekstra på studielånet får jeg ikke kortere nedbetalingstid, men jeg får lavere terminbeløp når jeg betalt ned “nok” ekstra.

Foreløpig er jeg litt uenig med meg selv om hva jeg skal gjøre neste år, men jeg har tre valg jeg står mellom:

  • Betale terminbeløpet hver måned – uten noe ekstra
  • Fortsette som i år: runde beløpet jeg betaler opp til kr 1.200 hver måned (da dekker det dessuten en eventuell renteøkning), noe som også gjør at terminbeløpet vil etterhvert gå noe mer ned
  • Øke nedbetalingen hver måned til for eksempel kr 1.500 hver måned. Da vil terminbeløpet synke raskere så enda mer av den ekstra betalingen går direkte til lånet og totalt sett vil jeg også betale mindre renter.

Så planen videre er å bli enig med meg selv om hvilket alternativ jeg velger.

Hva ville du gjort i mitt sted? og hvordan håndtere du ditt studielån?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg