Å planlegge gir deg frihet og spontanitet

Er du spontan eller foretrekker du å planlegge alt?

Eller kanskje du er midt i mellom?

Når det gjelder økonomi er det en fordel å planlegge, også for spontanitet. Det kan gjøre at du slipper en plutselig kredittkortregning som du glemte fordi du hadde vært litt i overkant spontan.

For min del er jeg definitivt en som planlegger. Det gjør at jeg føler meg forberedt og dermed stort sett mindre nervøs. For en introvert som noen ganger sliter litt med angst er planlegging å foretrekke.

Det betyr derimot ikke at jeg aldri gjør noe impulsivt, men det er vel kanskje litt mer begrenset.

Økonomien planlegger jeg på en måte som gjør at jeg alltid har litt til overs. For noen ville dette kanske gjort at de alltid brukte opp alt likevel, men ikke for meg. Vi er alle ulike og jeg er heldig nok til å alltid klare å ha noe penger ekstra.

En spontan dagstur med litt shopping til en annen by: ikke noe problem. En spontan jentetur til Danmark i et par dager: heller ikke noe problem (så lenge vi finner et overnattingssted – en ting jeg absolutt vil ha klart før vi drar). Fordelen her er at et forvarsel stort sett kommer minst en dag eller to i forveien.

Å planlegge for noen eventualiteter i livet gjør at om de ikke skjer, har en plutselig ekstra tid eller penger, eller begge deler som en kan ha uforutsett gøy med.

Alt dette gjør at jeg ikke trenger å bekymre meg så mye og dermed kan jeg glede meg over spontaniteten når den dukker opp.

Hvis du planlegger absolutt all tiden din, eller bruker opp alle pengene dine, har du sjeldent mulighet til å være spontan (med mindre du bruker kredittkort og betaler for gammel moro i lang tid fremover…).

Klarer du å være spontan helt ut av det blå, eller liker du litt planlegging først?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg