Hva er din favoritt-ting med penger?

Jeg ser en del på YouTube og der kom jeg over en video hvor spørsmålet “Hva er din favoritt-ting med penger” ble stilt som en del av et intervju. Lenge etter jeg hadde sett ferdig videoen ble jeg sittende og tenke over dette spørsmålet.

Mitt svar: å ha penger er vel favoritten min med dem. Ikke sånn å forstå at jeg er rik (det tar tid å jobbe med den saken…), men fordi jeg ikke ville trives med å leve på kreditt.

Dessverre er det mange som lever på kreditt; de har store (eller små) lån som de sliter med å betale, de tar opp forbruksgjeld (med høy rente) og bruker kredittkort for å få hverdagen til å gå rundt. Med en gang en begynner å bruke kreditt for å få hverdagen til å gå rundt begynner de større utfordringene. En kjip spiral jeg tror det nok ofte kan føles nesten umulig å komme seg vekk fra.

Derfor er det å ha penger en fantastisk ting.

Å ha nok penger til å betale regningene. Å ha nok penger til å ikke måtte sette meg i stor gjeld. Å klare å betjene boliglån og studielån. Å ha litt ekstra penger hver måned jeg kan velge hva jeg vil gjøre med. Å ha muligheten til å betale en overraskende verkstedregning på bilen min uten å måtte bruke kredittkortet. Å ha muligheten til å investere noen av pengene i fond i håp om at de kommer til å vokse og bli enda litt mer. Å ha nok penger til å kjøpe nye sko eller en ny jakke om jeg har behov for det.

Alle disse tingene gjør at jeg er glad for å ha penger, men aller mest er jeg glad for friheten penger gir meg. Friheten til å velge hva jeg skal ha til middag. Friheten til å velge hva jeg skal gjøre. Friheten fra å måtte bekymre meg for penger til å betale regningene. Friheten til å lære mer om penger; både sparing og inntjening.

Har du noen gang tenkt over hva din favoritt-ting med penger er?

#penger #økonomi #personligøkonomi #tanker #favoritt

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg