Tar du ansvar for eget liv?

Hørtes det brutalt ut?

De fleste av oss har en tendens til å skylde på enten andre personer eller ulike omstendigheter når ting skjærer seg. Om ting går bra derimot, tror jeg de fleste liker å få æren for det.

Jeg har lenge skyldt på omstendighetene om ting ikke går min vei, men har nå etterhvert sakte og sikkert begynt å skjønne at det bare er unnskyldninger. Unnskyldninger fordi jeg ikke har følt meg flink nok på ett eller annet vis. Unnskyldninger fordi jeg ikke ville ha ansvaret for at ting gikk galt. Unnskyldninger fordi jeg ikke følte meg klar til å ta tak i problemene. Unnskyldninger fordi det var ting jeg ikke egentlig ønsket å gjøre. Unnskyldninger for å ikke gjør det jeg ønsket (men var litt redd for).

Det kan være veldig vanskelig å ta ansvar for eget liv:

1. Tross alt var det ikke din feil at det var veiarbeid som gjorde at det ble lang kø og du kom for sent på jobb.

2. Tross alt var det ikke din feil at prosjektet ikke ble levert i tide, de andre på teamet hadde ikke gjort sin del.

3. Du føler du aldri har tid til det du ønsker.

4. Du klager over at du alltid har for mye å gjøre på jobben og at det er derfor du må jobbe overtid og er sliten hele tiden.

5. Jobben du ønsket deg, men du ikke søkte på fordi du ikke hadde alle kvalifikasjonene de etterspurte.

6. Du tenker at du er for gammel eller for ung til å gjøre noe.

Du er 100% ansvarlig for ditt eget liv. Du kan ikke velge hva andre gjør, men det er ditt valg hvordan du velger å reagerer på det som skjer.

Det er ditt valg om du hele tiden kommer opp med unnskyldninger til hvorfor du ikke gjør ting.

Ofte kan det nok føles som om andre mennesker stopper deg, men det er nettopp det det er: en følelse. Det som faktisk stopper deg er ofte deg selv og følelsen du har av ordet stopp.

Om du vil ta ansvar for ditt eget liv (og ja, det kan ofte være vanskelig, vondt og føles ekstremt ubehagelig), kan det være at du må lære deg å stille deg selv andre spørsmål.

Ta unnskyldningene over; om du tar ansvar for eget liv har jeg noen forslag til løsninger på utfordringene over:

1. Du kunne dratt hjemmefra tidligere så marginene ikke var så liten; på den måten ville du vært lenger frem i køen og mest sannsynlig rukket jobben.

2. Teamet kunne blitt enige om å holde hverandre oppdatert hele veien mens dere jobbet og hjulpet hverandre om noen ble litt bakpå. På den måten ville dere vært bedre rustet til å forhindre at alt gikk i vasken fordi en var syk et par dager.

3. Ta ansvar. Det er tross alt ditt liv og du bestemmer hvordan tiden din skal brukes. Må du stå en time i dusjen hver dag eller kan du dusje raskere noen dager i uka? Kan du slå av TV’en i en time eller to om kvelden så du kan bruke tiden til andre ting du ønsker som inspirerer deg og gir deg energi?

4. Kan du snakke med sjefen din om arbeidsoppgavene dine? Kanskje det er noe som kan delegeres til andre eller som faktisk egentlig ikke er behov for at det blir gjort? Kan det være noe du ikke trenger å gjøre så ofte? Om du får flere oppgaver kan det være at du burde gi beskjed om at du ikke har tid og at du og sjefen i fellesskap finner ut av hva som ikke skal gjøres.

5. Lær deg nye ting. Søk på jobben likevel, det kan være du har de personlige egenskapene de har behov for og at kvalifikasjonene kan læres i løpet av oppstarten i jobben.

6. Med mindre noe er ulovlig å gjøre i en viss alder (eks. kjøre bil som 14-åring), er det utrolig få ting det er aldersgrense på. I alle fall en skrevet en. Følelsen av en aldersgrense er ofte noe samfunnet ser ut til å mene og som derfor gjør at mange kvier seg for å gjøre ting. Et banalt eksempel (fordi jeg ikke kom på noe bedre akkurat nå); om du som 60-åring har lyst til å gå i miniskjørt: kjør på. Hvis du har lyst til å begynne å investere som 15-åring: kjør på. Hvis du vil starte en YouTube-kanal som 50-åring: kjør på.

Selv har jeg stadig utfordringer med å ta ansvar for eget liv. Heldigvis vet jeg at det er mulig å endre tankesettet. Å endre tankesett fra hele tiden gi unnskyldninger til å ta ansvar for eget liv er vanskelig, men det blir enklere etterhvert (håper jeg). Jeg har også tro på at livet generelt sett blir bedre av det fordi ved å ansvarliggjøre deg selv håper jeg at du faktisk får gjennomført mer.

Så, ligner du på meg ved å gi unnskyldninger for det meste som ikke går min vei, eller tar du faktisk ansvar for eget liv?

#tanker #ideer #ansvar #livet #utfordring #fremgang #utvikling

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg