Førjulstid – hygge eller mas?

Pynte med adventsting, tenne adventslysene de fire søndagene før jul, bake julekaker, rydde og vaske huset til jul, pynte til jul, kjøpe julegaver, gå på juleavslutninger, lage julemat.

Det er mye som mange gjør før jul; noen ting kan fort bli masete, mens andre ting gjøres kun for kosens skyld. Mye av det de fleste av oss gjør før jul handler også om tradisjoner og hva vi føler vi er nødt til å gjøre.

Etter min mening er førjulstiden litt av begge deler.

Alle skal hele tiden være fornøyde og alt skal være så hyggelig før jul. Jeg liker det altså, men noen ganger trenger jeg en pause fordi det blir rent slitsomt. Enkelte ting blir så tvunget hyggelig at det ikke passer meg helt.

Andre ting kan være avslappende og kos uansett. Jeg elsker for eksempel å pynte til jul og det å kunne tenne adventslysene.

Sammen med min mor drar jeg på juleshopping hvert år. Det starter alltid med at pappa er med ut og spiser middag før min mor og jeg foretar julehandelen. Min mor har den største utfordringen der fordi det er hun som har oversikten over hva alle i familien ønsker seg og hvem som får hva av hvem. Noe som gjør at selve gavene på julaften nok ikke er det mest spennende for henne. Heldigvis for meg liker hun at vi tilbringer tid sammen på denne måten, så jeg får alltid gode råd og masse hjelp.

Jeg liker det å gi julegaver, men jeg har aldri vært noen verdensmester i å finne ut av hva jeg skal gi til folk. Så gaveinnkjøp føler jeg alltid er litt mas, men siden jeg får god hjelp av min mor blir det istedefor en hyggelig ting.

Dette gjør at det alltid er en liten ekstra utfordring å finne ut av hva jeg skal gi som julegave til min mor. Det er nemlig ikke så ofte det er mulig å overraske henne, men jeg gjør alltid et forsøk.

Hva syns du om førjulstiden; er det mest mas eller mest hygge?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg