Bli kvitt gjeld og bygg formue

Hvordan bli kvitt gjeld?

Betal ned.

Å kvitte seg med gjeld er det mange som har sagt mye om. Personlig tenker jeg at det ofte krever en del innsats. Det er ulike måter å betale ned gjeld på; enten ved å ta minste lånesummer først eller ved å betale lånet som har størt rente først. Disse kalles henholdsvis snøballmetoden og snørasmetoden.

Det viktigste er jo å betale på gjelden sin. Gjerne også betale ekstra hvis og når du har mulighet for på den måten hjelpe gjelden med å forsvinne fortere.

For å kvitte meg med gjelden min fokuserer jeg på ett lån av gangen; jeg bruker for øyeblikket snøballmetoden. Noe som ikke egentlig var et bevist valg på grunn av størrelsen på lånene, men heller grunner som var logiske for meg der og da.

Å bli kvitt gjelden sin er noe en må bestemme seg for, og så jobbe mot det målet. Det kan ofte være lurest å bestemme seg for en rekkefølge og så holde seg til den.

Hvordan bygge formue?

Invester i gode objekter og verdier.

Høres enkelt ut, men gjennomføringen og det å skaffe seg nødvendig kunnskap derimot – ikke alltid like lett.

Bygging av formue er noe jeg foreløpig ikke har kommet så langt med, men jeg investerer i fond hver måned fordi jeg mener at det er viktig å ha litt i bakhånd i tilfelle noe skulle skje.

Jeg prøvde å høre med banken min, men personen jeg snakket med der sa at jeg så ut til å ha det under kontroll fordi jeg sparte i fond og hadde penger på sparekonto. Ikke akkurat det mest hjelpsomme møtet jeg har hatt. Jeg ønsket meg informasjon om hvordan jeg kunne investere og tips til hvordan gjøre det med ikke den største inntekten, men likevel få gode nok resultater.

Resultatet er at jeg har lest mange blogger; både norske og engelskspråklige. Jeg har også sett på utallige YouTubevideoer om temaet. Dette ville nok hjulpet meg mye om jeg bare hadde husket all informasjonen (noe jeg dessverre ikke gjør).

Dessuten er dette temaet så stort at jeg er litt i villrede med tanke på hvor jeg skal starte – så tips tas imot med takk!

Uansett blir dette nok et tema for bloggen fremover fordi jeg vet at jeg lærer mer og bedre om jeg forsøker å videreformidle informasjon jeg vil lære meg.

Hva er dine tanker om det å bygge formue?

#økonomi #penger #privatøkonomi #sparing #formue #tanker #FIRE #gjeld #nedbetaling

2 kommentarer
    1. Jeg hadde en veldig bra rådgiver i Nordea, vi diskuterte hva jeg ønsker i fremtiden og vi satt sparingsplan i sammen.
      Helt enig, det er alltid flott med formue uten gjeld! Renter “spiser” opp likviditet, derfor det er lurt å bli kvitt lån så fort som mulig.

    2. Jeg skulle skrive: Hør med Maria. Hun hadde et veldig godt innlegg på senvåren/sommeren om jeg husker korrekt. Og her har Maria svart også! 😀
      Hørte forresten på en veldig interessant bok her den siste uka: Rich dad, Poor dad. Der sa de at din egen bolig IKKE var en investering. Du må jo bo en plass, og en investering skal gi deg penger tilbake igjen. En nedbetalt bolig vil ‘bare’ gjøre at du må betale mindre for å bo…. Anbefaler boka, der snakker de mye om hva som er en ‘asset’.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg