Er du klar for en ny uke?

Jeg sjekker kalenderen og ser hva jeg har av planer. Alt av planer skriver jeg opp på en whiteboard jeg har på veggen på hjemmekontoret mitt. På den måten er det enkelt å få oversikt over hvordan uken ser ut og jeg planlegger også hva jeg skal ha til middag hver dag.

Grunnen til at jeg lager en oversikt over hva jeg skal ha til middag hver dag er for å gjøre det enklere for meg selv når jeg skal skrive handleliste. Ofte handler jeg på vei hjem fra jobb på mandag – det er storhandlingen min. Stort sett fyller jeg på med mindre ting enten på torsdag eller fredag; melk, brød og eventuelt frukt. Det begynner å bli såpass godt innarbeidet at jeg ikke tenker over det.

Siden jeg fra mandagen av har alt jeg skal ha til middag hele uken er det fritt frem for å bytte om på hva jeg spiser til middag de ulike dagene, så da har jeg likevel valgmuligheter.

Jeg ser også over regnskapet mitt hver uke og legger inn penger jeg brukte i uken som var. Dessuten finner jeg ut av hvor mye jeg kan bruke i den kommende uken og ser hvordan jeg er  i forhold til budsjettet mitt. De gangene jeg er for lat til å gjøre det arbeidet er (nesten uten unntak) de gangene jeg bruker over budsjettet.

Når det gjelder bloggen er søndagen ofte dagen hvor jeg skriver poster for kommende uke, for på den måten frigjør jeg tid i ukedagene når jeg kanskje ikke alltid har like mye energi til den typen ting.

Andre generelle rutiner jeg har på søndagene er å passe på at huset ser greit nok ut; ryddig og rent nok.

Generelt liker jeg å lese blogger på søndager fordi da føler jeg at jeg har bedre tid, det samme med å se på de jeg følger på YouTube.

Har du noen søndagsrutiner du stort sett gjør året rundt uansett hvilken årstid det er?

#planlegging #tidsstyring #rydding #økonomi #penger

4 kommentarer
    1. I helgen var jeg på kurs, og var hjemme kl 16. Med hodepine pga anstrengelsen i helgen (veileder + masse å lære selv), var jeg i seng til kl 19. Sov helt til kl 0430. Det er 9 og en halv time det. Og ingenting annet enn å vaske en maskin med røykfylte klær etter leirbål. Så det at jeg ikke har fått gjort det jeg pleier å gjøre i helgen for blogg og Youtube veier på meg. Skulle gjerne hatt en ekstra dag fri!

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Wow, snakk om å være tidlig i seng! Skjønt, jeg hadde definitivt sovet lenger enn til 0430; skjønner ikke helt hvordan du orker å stå opp så tidlig…?
      Leirbål – bare ordet fremskaffer minner og lukt 🙂
      En ekstra dag fri her og der ville gjort underverker innimellom, men ikke for mye av gangen (det er sånt jeg ville blitt lat av tror jeg…)

    3. Hadde blitt dødslat jeg også. Tenker tilbake til når jeg måtte jobbe 50%, på alt jeg skulle gjøre vs at jeg gjorde…. Det var selvfølgelig før jeg lærte om økonomi, planlegging, kalenderplanlegging, målsetning og blogg, så det hadde kanskje ikke vært så ille nå.

    4. Ingrid; voksen tilslutt: Nei, er utrolig hva læring kan gjøre 🙂 Hadde vi jobbet mindre, hadde vi hatt bedre tid til blogg og YouTube…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg