Pensjon – et tema for alle

Bedre sent enn aldri?

Absolutt, men jo tidligere jo bedre.

Hvorfor mener jeg dette?

Av flere grunner:

  • Det er alltid kjekt å ha litt ekstra i bakhånd
  • De fleste ønsker å gjøre ting når de blir pensjonert og det meste i dagens samfunn koster penger
  • Du vil at pengene skal vokse mest mulig av seg selv
  • Du vil være sikker på at du faktisk har nok å leve av når du blir pensjonist og ikke må ta opp lån for å leve

Lenge var pensjon noe jeg ikke tenkte over i det hele tatt.

Jeg regnet med at en fikk noe mindre når en gikk av med pensjon, men jeg visste jo også at en får pensjon fra folketrygden så jeg tok det litt for gitt at det ville være helt ok.

Så var jeg på et seminar og fikk noen fakta (som jeg selvfølgelig ikke husker ordentlig). Det jeg husker var at det var tre ulike varianter av utregningen og at jeg som er født i 1983 kom dårligere ut av det enn de som er født tidligere. Blant annet fordi det justeres etter forventet levetid, noe som gjør at jeg kommer til å måtte stå i jobb til jeg er over 70 år.

En annen ulempe så vidt jeg husker var at jeg også ville få mindre enn det jeg trodde. Mange (meg selv inkludert) tar det for gitt at en får rundt 66 % av det sluttlønnen var i pensjon. Så vidt jeg husker og forsto av seminaret er ikke dette tallet sikkert. Fordi vi blir fler og fler eldre mennsker og færre jobber og dermed spytter inn penger til mulige pensjonsutbetalinger kan det være at min pensjonsutbetaling fra folketrygden blir mindre. Noe som igjen gjør det enda viktigere å spare selv til egen pensjon.

For de som tenker at pensjonsalderen er lenge til og at de dermed ikke trenger å spare; lær litt om rentes-rente effekten. Jeg innrømmer glatt at jeg ikke helt har forstått den, men jeg har skjønt at det er en fantastisk ting når det gjelder formue (og helt forferdelig når det er snakk om gjeld). Det er rentesrente effekten som gjør at formuen (eller gjelden) vokser med gallopperende fart.

Jeg skulle ønske jeg hadde tenkt tanken når jeg begynte å tjene penger og satt av litt hver måned, men bedre sent enn aldri, så jeg setter av litt penger i fond hver måned nå i alle fall.

Har du tenkt over pensjon? Har du brukt sider som nav.no, minpensjon.no eller norskpensjon.no til å sjekke hvor mye (eller hvor lite) det kan være du får i pensjon?

Jeg sjekket nemlig prognosen for meg selv og jeg innså at jeg absolutt vil spare litt ekstra penger for jeg vil ha mer enn det å rutte med….

#pensjon #penger #økonomi #privatøkonomi #personligøkonomi #fremtid #planlegging #sparing

2 kommentarer
    1. Jeg pleier å sjekke pensjonstall for å være sikker på fremtiden 🙂 tror ikke så mye på nav, med dagens politikk kan pensjonsfond gå tom. Jeg sparer selv hver måned, ekstra pensjon, fond og IPS 🙂 samt betaler ned på lånet, det er jo beste pensjon – å ha bolig uten lån 🙂

    2. Maria: Ja, fremtiden pensjon er ikke like sikker som den er i dag. Smart å sjekke en gang i blant, og ikke minst, å spare selv. Nedbetaling av lån er absolutt også en lur ting å gjøre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg