Store mål, små steg

Uansett hvor store mål du har, må du ta ett skritt av gangen. De færreste har tross alt ekte sjumilsstøvler…

Store mål kan være så mangt og det kan variere fra person til person hva som er et stort mål. For noen er et stort mål å lese en bok, for andre kan det være å kjøpe en bil, for andre igjen kan det være å kjøpe en gård (ja, jeg hinter til meg selv med det siste).

Hva de små stegene for å utføre de store målene er, vil også variere ut fra hvem person det er og hva målet er. Det vil også variere hvor store stegene er. Noen steg er veldig små; for eksempel lese en side i en bok hver dag. Mens andre steg er mye større; for eksempel å spare opp kr 5.000 i løpet av et par måneder for å få kjøpt nye vinterdekk til bilen.

Uansett hvordan du snur og vender på det kan det meste deles opp i mindre biter, noe som gjør det lettere å gjennomføre.

Jeg har et privatlån hvor målet er å betale tilbake ved utgangen av 2019. For å nå det målet betaler jeg litt hver måned. Nå har jeg regnet meg frem til hvor mye jeg skal betale hver måned. Så jeg har både det store målet og de mindre delmålene.

Pensum er ikke noe jeg leser noe av lenger da jeg er ferdig med studier, men jeg jobber på en skole og det var litt mange pensumbøker som var interessante. Dermed lånte jeg med meg en hjem og har bestemt meg for å prøve å lese et par sider hver dag for da blir jeg ferdig før den må leveres tilbake. Så nok en gang; stort mål og mindre steg.

Har du noen store mål hvor du har funnet ut hva de mindre stegene skal være for å faktisk gjennomføre målet ditt?

#planlegging #mål #tanker

2 kommentarer
    1. Jepp. Eg har et stort mål om å skrive en julekalender. De mindre målene er å skrive en og en artikkel. Så må eg lage bilder til artiklene, før eg ferdigstiller de og poster de på bloggen.
      Spennende at du har tenkt å kjøpe gård. Skal du drive den også, ifølge planen din?

    2. Personlig Utvikling: Så spennende med julekalender på bloggen!

      Vel, jeg har lyst på litt jord og noen dyr, men det blir ingen storskala-gård for å si det sånn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg