Den økonomiske “dagen derpå”

Selv liker jeg å vite at jeg ikke har brukt mer enn jeg hadde planlagt, eller hadde muligheten til å bruke.

Skjønt, det har mange ganger skjedd at jeg har brukt mye mer enn jeg trodde jeg hadde gjort. Heldigvis for meg har jeg ikke blitt slave av kredittkortet, men det kunne fort ha skjedd.

For en del år siden var jeg en uke i England. Reise og opphold var bestilt og betalt på forhånd, så det var bare lommepenger og mat jeg måtte legge ut for den uken. Jeg kom hjem med noen nye klesplagg og et par andre ting, men jeg har alltid lurt på hvor alle de andre pengene tok veien den uken. Joda, det ble mat på restauranter (bortsett fra frokost, det var inkludert i prisen på Bed & Breakfast hvor vi overnattet) og noen drinker på by’n, men å bruke litt over kr 10.000 på en uke uten å innse at jeg hadde brukt så mye?

Turen var fin den, men overraskelsen når jeg sjekket kontoen når jeg kom hjem var ikke like fin. Jeg trodde jeg hadde brukt rundt 4-5.000 og da trodde jeg at jeg hadde regnet litt over… Følelsen ble dermed litt “dagen derpå” økonomisk. Det var ikke akkurat noen god følelse. Jeg tjente ikke så mye på den tiden, så det tok en del måneder før jeg hadde en liten buffer igjen for å si det sånn.

Det er fort gjort å bruke mer enn en tror når en ikke har stålkontroll hele veien.

Med det mener jeg ikke at en skal sjekke kontoen for hver gang du har handlet (skjønt, det kan være en ide i starten om du sliter litt).

I slike tilfeller du vet det kommer til å gå mer penger enn du kanskje er vant med; lag en plan!

Sett av litt penger hver måned så du kan samle opp penger til det du ønsker å bruke det på. Ha en sum du kan handle for når du skal kjøpe julegaver og pass på å ikke gå over det beløpet. Regn ut hvor mye du trenger for å dra på ferien du ønsker og spar opp penger før du drar og vær oppmerksom på hvor mye du bruker så du ikke går over.

Sliter du med at du i tilfeller som jul, bursdager og ferier benytter deg mye av kredittkortet og sliter med å betale tilbake? Sett ned grensen på kredittkortet ditt så smellen ikke har mulighet til å bli så stor.

Som du skjønner er det mange måter du kan benytte deg av for å forsøke å unngå “dagen derpå-følelsen” i økonomien din. Det krever litt kontroll overordnet kontroll på pengene dine og litt selvkontroll. Begge deler kan noen ganger føles litt vanskelig, men start i det små og jobb deg videre derifra.

Sparer du opp penger til ulike hendelser i løpet av året så du slipper økonomisk “dagen derpå”-følelsen?

#penger #økonomi #planlegging #buffer #sparing #privatøkonomi #personligøkonomi #dagenderpå

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg