Hvordan fullføre innen tidsfristen

For en del ting en gjør i løpet av året/måneden/uken/dagen er det lett å gjennomføre innen tidsfristen, mens andre ting føles helt umulig til tider.

Noen ganger fordi en ikke vet hvordan eller at en ikke har lyst til å gjøre det.

Ofte (for min del i alle fall) er det fordi jeg ikke har nok selvdisiplin til enhver tid. Jeg er god på å planlegge, men kanskje ikke alltid i nok detalj. Noen ganger er det også vanskelig fordi jeg ikke har en bestemt tidsfrist.

Skolearbeid er det derimot ofte ganske tydelige tidsfristen. Helt genialt, men ikke alltid like enkelt å gjennomføre noe som gjorde at jeg ofte ble skippertak. Noe som gjorde at jeg grudde meg til å måtte gjøre det igjen. Om jeg bare hadde vært smart nok til å starte tidligere og dermed kunne unngått skippertak ville nok mye vært gjort.

Så det er noe av poenget. For å fullføre innen en tidsfrist, finn ut hvor mye jobb du tror det er du må gjøre. Så planlegg bakover. Med det mener jeg begynn å planlegg med enden av prosjektet og så jobb deg fram til nåtiden.

Om du for eksempel har en bok du vil lese ferdig før nyttår, men du setter aldri av tid til å lese. Finn ut hvor mange sider boken er på og så del det på antall dager du har igjen av året. Det gir deg et tall som du kan regne som antall sider du må lese hver dag for å nå målet ditt. Det er den enkle biten.

Den mer “krevende” biten er å faktisk sette av tid til å få lest det du da har funnet ut at du vil lese hver dag og så gjennomføre lesingen. Hvis du virkelig har lyst til å nå målet ditt kan et ekstra mål være å gjøre litt ekstra hver dag. For eksempel lese en ekstra side hver dag for på den måten er du faktisk på forskudd. Så om det skjer noe og du ikke får gjennomført en av dagene er du likevel på forskudd og sjansen for å fullføre innen tidsfristen er fremdeles tilstede.

Pleier du å klare å gjennomføre ting innen tidsfristen som er gitt deg av andre eller deg selv?

#tanker #ideer #planlegging #tidsfrist #fullføring

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg