Hvordan sette (realistiske) mål

Hva er realistiske mål?

Svaret kommer nok ann på øyet som ser. Hva som er realistisk for en person kan være urealistisk for andre. Grunnen til at det kan være urealistisk kan faktisk gå to veier: det er for lite, eller det er for stort. Om et mål er for lite når en det kanskje for fort og føler kanskje at det ikke var så stas; eller så gir det deg blod på tann så du jobber enda mer for å nå neste mål enda raskere. Om et mål er for stort kan en bli motløs bare av tanken.

Et realistisk mål vil dermed ofte være noe du tror du kan få til om du jobber målrettet og smart, men som du også føler er så vidt utenfor rekkevidden din så du virkelig må ta i for å nå det.

Jeg jobber stadig med å klare å sette meg realistiske mål.

Noen mål er for små og da jobber jeg heller ikke for å nå de. Noe som gjør at jeg kan feile totalt med små mål – de blir rett og slett for små. Det høres kanskje rart ut, men om målene er for små blir jeg ikke inspirert til å gjøre noe og tenker at jeg kan nå det enkelt. Noe som igjen gjør at jeg ikke får de til.

Noen mål blir for store for meg og da blir jeg enten motløs eller så blir jeg bare sittende i villrede fordi jeg ikke aner hvordan jeg skal begynne for å komme dit jeg ønsker.

Den siste typen mål er mål jeg fint kan gjøre, men som jeg også syns er “skumle” på en eller annen måte. Det er de målene jeg snakker meg selv vekk fra å gjennomføre. Absolutt ikke smart, men siden jeg er menneskelig gjøre jeg innimellom ting jeg vet ikke er smart, men som jeg gjør (eller ikke gjør i dette tilfellet) likevel.

Jeg mener ikke at realistiske mål er enkle, eller at de må ta lang tid. Realistisk mål er noe du kan jobbe mot hvor du har en ide eller en plan om hvordan du skal komme deg fremover mot målet. Du trenger ikke å ha hele planen klar med en gang (spesielt ikke om du ikke vet helt hvordan du skal komme deg i mål), men å ha retningen og faktisk starte på veien mot målet, kan gjøre det hele mer realistisk.

Et lite og realistisk mål for meg er å ta oppvasken hver ettermiddag/kveld. På mange måter er dette et miniatyrmål, men det har mye å si for meg. Det er realistisk i og med at det er så lite, men noen ganger føles det urealistisk fordi jeg ikke er noe glad i å ta oppvasken. Den siste uken har jeg jobbet mye med dette målet og jeg har funnet ut at i dette tilfellet er det et spørsmål jeg kan stille meg selv for å faktisk få dette gjennomført: Har jeg virkelig lyst til å våkne i morgen og være lettere irritert på meg selv fordi jeg ikke tok oppvasken kvelden før og kjøkkenet mitt dermed ikke ser ut om morgenen? Vil jeg virkelig gjøre det mot meg selv? Foreløpig har svaret vært et ganske tydelig NEI, og dermed har jeg tatt oppvasken.

Et realistisk mål som innimellom kan være noe vanskelig, men som blir lettere å gjennomføre ved å stille det riktige spørsmålet.

Hvilke realistiske mål har du satt deg i det siste?

#tanker #spørsmål #vaner #selvutvikling #utvikling #ansvar #hus #voksenpoeng

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg