Hvem sammenligner du deg med?

Ryddig, pent, rent, perfekt. Vakre mennsker, fantastisk sminke, veltrente kropper. Nydelige bilder, familieliv, vennskap. Suksess, vaner, hobbier, vellykkethet.

Ligger det noe i oss som gjør at vi ofte automatisk sammenligner oss med andre? Hvorfor fokuserer vi på alt vi ikke kan, ikke har eller hvordan vi ikke ser ut?

En skal jo helst ikke kaste stein i glasshus, men noen ganger gjør jeg det likevel (ofte fordi det er trekk jeg godt kunne endret…). Det er lett å sammenligne seg med noen som er mer av noe en selv ønsker å være og dermed kommer en til kort. Akkurat hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men jeg vil gjerne endre det ved meg selv.

Jeg ser på andre som har det jeg ønsker meg, som ser ut som jeg ønsker, som har evner jeg ønsker meg, som kan ting jeg ønsker å kunne – og så sammenligner jeg meg med dem. Samtidig som jeg stadig ser venner som gjør det samme og da forteller jeg dem at det burde de ikke gjøre. De er gode nok som de er; de kan haugevis av ting, trekker frem ting ved dem jeg liker og i hemmelighet (eller noen ganger i full åpenhet) er litt småsjalu på fordi jeg ønsker det selv.

Ny dag, samme feilen: å sammenligne seg med andre en tror på en eller annen måte er bedre enn en selv.

SLUTT!

Om du skal sammenligne deg med noen, sammenlign deg med deg selv. Tenk på hvor du var for ti år siden. Tenk på hvor du var for fem år siden. Tenk på hvor langt du er kommet og hvor mye du som person har endret deg i løpet av de årene.

Forestill deg hvordan du ønsker å være om fem år. Forestill deg hvordan du ønsker å være om ti år. Hva må du gjøre for å komme deg dit? Hvordan har du lyst at det skal være å tenke tilbake på hvordan dagen i dag var når det er gått noen år?

Sammenlign deg med deg selv (med mindre du har en skikkelig dårlig dag; da burde du ikke sammenligne deg med noen!), ingen andre.

Husk også å snakke til deg selv som du ville gjort til venner. Vær like snill når du snakker til deg selv som når du snakker til venner. Når du sammenligner deg med noen; spør deg selv: ville jeg virkelig sagt det til en venn? Om svaret er nei; ikke si det til deg selv heller.

Det er et vanskelig og utfordrende prosjekt, men jeg tror det er verdt et forsøk for alle. Så, har du klart å sammenligne deg mer med deg selv enn med andre den siste tiden? (og har du noen gode triks tar jeg veldig gjerne imot for jeg sliter…)

#tanker #selvfølelse #pusterom

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg