Hva er tiden din verdt?

Jeg vet at jeg sjelden tenker på de i sammenheng. Joda, jeg bruker tid når jeg er på jobb og jeg får penger for det.

De fleste får penger fra jobben de har. Veldig mange har en årslønn, som selvfølgelig deles inn i månedslønn når de får den utbetalt. Sånn har jeg det i min ene jobb.

Den andre jobben min er timebasert, noe som gjør at jeg vet hva timelønnen min er (naturlig nok).

I begge jobbene har jeg et visst timeantall jeg jobber og så får jeg lønn. Sånn er det for de fleste, men har du noen gang regnet på hvor mye du får utbetalt per time etter skatt?

Det hadde ikke jeg før nylig. I den ene jobben er jeg faglært, mens den andre jobben er en ekstrajobb og jeg får ikke noe ekstra for utdannelsen jeg har der. Dette gjorde at jeg tok det for gitt at lønnen hadde en god forskjell. Det stemte, men jeg ble likevel overrasket over forskjellen.

Hovedjobben min kan regnes på litt ulike måter. For jeg har en 80% stilling, men jobber mer når det er skoledager noe som gir meg ferier som høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Om jeg regner lønnen for den teoretiske 80% stillingen min har jeg utbetalt omtrent kr 208 etter skatt; regner jeg de timene jeg faktisk er fysisk på jobb blir det kr 189 etter skatt.

Ekstrajobben min er lavere betalt siden det ikke er krevd noe ekstra utdannelse; der er utbetalingen min etter skatt kr 129 i timen.

Så disse to jobben verdsetter tiden min ulike i forhold til hva jeg får utbetalt i lønn.

Hvorfor er så dette interessant?

Tenk over den siste tingen du kjøpte; hva var prisen og se på det i forhold til hvor mange timer du måtte jobbe for å betale for den ting.

Et eksempel: jeg kjøpte ny matboks, den kostet meg omtrent kr 150, så på ekstrajobben måtte jeg jobbet over en time for å få betalt den, mens om jeg tenkte i forhold til hovedjobben min hadde jeg ikke behøvd å jobbe en helt time engang.

Et annet eksempel kan illustrere det bedre: jeg betaler kr 1.200 på studielånet mitt i måneden. På hovedjobben min må jeg jobbe 6,5 timer for å betale den regningen, mens på ekstrajobben må jeg jobbe tre timer lenger, altså 9,5 timer for å få betalt samme regning.

Forskjellen øker jo større sluttsummen er, og det gjorde i alle fall meg mer bevist på hva tiden min er verdt når jeg er på jobb. Noe å tenke på er hvordan du bruker tiden din ellers også. Det heter seg jo det at:

Så hvor mye er du villig til å selge tiden din for?

#økonomi #penger #tanker #spørsmål #jobb #arbeid #lønn

4 kommentarer
    1. Det er ganske greit å tenke på, spesielt i forhold til overtid som jeg jobber en del med nå. Jeg har også hatt mulighet i sommer til å jobbe en ekstra jobb.
      Fordi min vanlige jobb, spesielt med overtidsbetaling (120 kr mer), betaler mye mer enn en ekstra jobb, vil det være mer lønnsomt for meg å jobbe overtid, selv om ekstra jobben kanskje vil gi mer variasjon i dagen (som er viktig for meg det også).
      Det var noe jeg tenkte over i sommer, siden vi var usikker på når prosjektet på min vanlige jobb ble klart til å starte og min forventede overtidsperiode ville begynne. Hadde prosjektet blitt klart til å starte mens jeg fremdeles jobbet den andre jobben, ville jeg ha valgt den vanlige jobben min i stedet. Nå ble det heldigvis ikke et valg for meg, for jeg hater å si nei til folk!
      Uansett, en god tanke

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Skjønner godt det med å måtte si nei til folk; kan være fryktelig vanskelig (spesielt om en ikke egentlig har lyst til å si nei heller…).

      Overtidsbetaling hørtes ut til å være en fin ting; ekstra penger du kan bruke til hva du vil (eller bare sette alt ekstra inn på lånet – sier delen av meg som gjerne vil bli kvitt gjeld…).

      Hvis du var nødt til å velge; mer penger eller mer variert og interessant jobb? om du kunne levd fint på lønnen uansett?

    3. Hvis jeg måtte velge en og holde meg der resten av livet: En variert og interessant jobb. Variasjon er ganske viktig for meg, så i lengden blir ikke mer penger holdbar. Jeg kunne valgt mer penger og en for meg, kjedelig jobb, hvis jeg visste det kun ville vare i et par år, men det er aldri lurt å gå etter en jobb med intensjonen av at dette kun skal vare noen få år….
      Hva med deg?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg