Hvilken økonomispiral er du i?

Ofte kan det føles som om de som har det bra bare får det bedre og bedre, mens de som sliter bare ender med å slite mer og mer.

Jeg tror at det er en sannhet med visse modifikasjoner, men følelsen er nok der uansett. Hvorfor det er sånn kan jeg ikke forklare, men la oss se på det et øyeblikk.

De som plutselig har litt lite penger igjen og litt for mye måned må kanskje låne litt av kredittkortet for å komme seg gjennom bare denne måneden. Det går greit i starten, og i starten av neste måned for da betales kredittkortet ned med en gang. Utfordringen kommer her om det ikke har blitt gjort noe eller skjedd noe i løpet av måneden, mest sannsynlig ender den på samme måte som forrige måned. Litt for lite penger, litt for mye måned. Det går jo rundt på et vis. Så skjer det som ikke kan skje: en ekstra regningen eller en uforutsett utgift. Så blir det enda mindre penger og enda mer måned igjen på slutten. Spiralen blir større og større og vokser etterhvert med et gallopperende tempo. Også kalt en gjeldsspiral.

Den andre varianten er for de som er litt heldigere. Der er det mer penger igjen når måneden er slutt. De har et overskudd og kan dermed sette penger på sparekonto eller investere på andre måter. Også her blir spiralen større og større og kan vokse med et etterhvert gallopperende tempo.

Forskjellen mellom disse kan det være ulike grunner til. Noen er ikke vant til å håndtere penger; ofte fordi de aldri har lært det. Noen har lagt til seg dårlige vaner de ikke klarer å kvitte seg med. Noen har angst og klarer ikke å gjøre noe med problemene som tårner seg opp og de får heller ikke til å spørre om hjelp. Mens andre igjen har vokst opp blant andre som kan dette og har lært dem å følge den gode spiralen. Andre kan jobbe så hardt de kan, men likevel strekker det ikke til fordi livet har gått litt mer på tverke enn de forventet. Noen kan ha flere jobber for å få inn nok penger, men må hele tiden kjøpe fast food for å få spist mellom jobbene og de må betale barnevakt så de kan jobbe, noe som igjen gjør at de må jobbe enda mer for å få betalt barnevakten.

Det å stoppe en dårlig spiral med gjeld kan være vanskelig. Ofte er det flere ting som må til: innrømme at det er en utfording, få hjelp fra noen (NAV har for eksempel økonomisk rådgivning), innse at en må si nei til noe eller slutte med noe. For noen kan det også være en ide å endre tankesettet rundt økonomi.

Å fortsette en god spiral er ofte enkelt, men det er også muligheter for forbedring og ny læring som kan gjøre at den gode spiralen blir enda bedre.

Personlig har jeg vært heldig. Jeg vokste opp med foreldre som var flinke med egen økonomi og lærte det videre til meg. Så jeg har en god spiral gående. Etterhvert som jeg de siste årene har lært enda mer om økonomi og innsett hvor lite jeg egentlig vet, merker jeg at jeg ønsker meg en enda bedre spiral. Noen ting syns jeg er vanskelig fordi jeg ikke har noen basiskunnskaper om det, mens andre ting er enklere fordi jeg har grunnkunnskap om det.

Innimellom tenker jeg at jeg har veldig lyst til å hjelpe en del av de som sliter økonomisk ved å gi dem verktøyene til å hjelpe seg selv. Dele kunnskap jeg selv har og gi noen en liten dytt (eller ett tupp i ræva) så de kan stoppe gjeldsspiralen og komme seg nærmere den gode økonomispiralen.

Hvilke tips ville du gitt til en med en gjeldsspiral?

#penger #økonomi #tips #spiral #økonomiskrådgivning #gjeld #sparing

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg