Alt kan bli økonomi

Ønsker du deg noe nytt? Det koster penger.

Har du lyst til å reise? Det koster penger.

Vil du vise noen at du setter pris på dem ved å gi dem en liten oppmerksomhet? Det koster stort sett penger for det er ofte ting en gir, eller noen ganger en opplevelse som en konsert eller lignende ting.

Trenger du et sted å bo? Har du behov for å forflytte deg fra et sted til annet og det er over en viss lengde: bil, sykkel, taxi, buss eller vennekjøring. Mat? Klær? Hobbyer?

Det meste koster penger enten du liker det eller ei. Noe som igjen gjør at det er en dyd av en nødvendighet å faktisk ha disse pengene. Om du ikke har disse pengene blir du enten stående utenfor eller må bruke kredittkort (som blir enda dyrere i lengden etterhvert som rentes rente effekten slår inn for fullt).

Selv om du bare har lyst til å gå en tur i skogen kan det også føles som det koster penger noen ganger. Ikke alle sko er like gode å gå tur i, ei heller alle typer klær – selv om her er det mange som nok bruker mer penger enn de strengt tatt er nødt til.

Ofte kan det også vise seg at det å bruke litt penger en gang i blant faktisk kan spare deg penger over lenger tid. Denne tanken kom til meg mens jeg satt i tannlegestolen. Jeg har heldigvis en meget ålreight tannlege, noe som er fint for meg da jeg har slitt litt med litt tannlegeskrekk. Dermed var det mange år jeg ikke gikk  til tannlege.

Lenge gikk dette fint, men for en del år siden (etter mange år uten å besøke tannlegen) måtte jeg bite i det sure eplet. Den ene tannen verket mer og mer og til slutt gjorde det så vondt at jeg trosset skrekken og kom meg til tannlegen. Rotfylling og to andre hull var resultatet. Det var dyrt og ubehagelig. At jeg på den tiden også var student gjorde det ikke lettere for økonomien.

Nå får jeg innkalling til tannlegen to ganger i året. Ja det koster, men jeg har klart meg uten å få flere hull fordi å dra til tannlegen er forebyggende.

Dermed bruker jeg penger på tannlegen et par ganger i året for å spare at jeg ikke trenger ut med store summer på grunn av hull og rotfylling. Så i dette tilfellet bruker jeg penger for å spare mer penger (og tenner…).

Jeg er sikker på at det finnes utallige slike eksempler hvor en bruker litt penger for at det skal bli billigere totalt sett. Så jeg utfordrer deg til å komme med eksempler på ganger du har brukt penger for å spare penger i det lange løp.

#økonomi #penger #tannlege #tannlegeskrekk #tannpine #sparing #forbruk

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg