Forsikringer og betaling

I februar i år fikk jeg endelig satt meg ned med forsikringene mine og gått gjennom dem.

Ofte har jeg hørt at det er noe en burde gjøre omtrent en gang i året; både for å få en oversikt, men også fordi det fort kan være penger å spare på det.

For min del var det penger å spare; omtrent kr 240 i måneden om jeg husker riktig… Det blir totalt kr 2.880 i året. En sum som ville gitt meg mat i godt over en måned, faktisk nesten halvannen måned. Så jeg var godt fornøyd med denne “jobben” som tok meg totalt sett rundt en time tenker jeg. Måtte jo finne frem det jeg hadde av forsikringer og få et tilbud fra et par tilbydere. Så den timen var godt betalt for å si det sånn.

Når jeg satt og oppdaterte regnskapet mitt i går, la jeg merke til at jeg ikke hadde betalt hverken reise eller innboforsikring de siste to månedene. Yikes! Hva hadde skjedd?

Første betalingen på de to nye forsikringene hadde jo vært litt dyrere enn jeg forventet, men jeg har etterhvert vent meg til at hver gang en skal opprette noe nytt så er det alltid gebyrer. Godt mulig jeg tenkte mer over det når jeg satt og la inn betalingen for snart tre måneder siden, men jeg går jo ikke rundt å husker på absolutt alt jeg gjør. (gebyret jeg betalte var forresten kun for papirfaktura – det var den varianten det kom i første gangen; heldigvis er nå e-faktura opprettet – da slipper jeg gebyret)

Når jeg så sjekker en ekstra gang hva som faktisk står på de nye forsikringspapirene er løsningen åpenbar: jeg har betalt for flere måneder; mer nøyaktig betalte jeg for mars til og med juni. Så ingen grunn til panikk!

Dermed er det bare en ting jeg lurer på; kommer jeg fra juli til å skulle betale hver måned, eller kommer det til å fortsette med å betale for flere måneder av gangen? Dette kan jeg sikkert bare sende en mail om for å få vite det sikkert, men siden jeg har nok penger på kontoen så har jeg andre ting jeg heller vil bruke tiden min på.

Rådet om å sjekke forsikringene en gang i året kommer jeg nok fremdeles ikke til å følge, men kanskje jeg kan gjøre et forsøk på annethvert år?

Hvor ofte sjekker du forsikringene dine og prisene på dem?

#penger #forsikring #økonomi #privatøkonomi #personligøkonomi #regnskap #betaling

5 kommentarer
    1. Ingrid; voksen tilslutt: Må ha en veldig langtidskalender hvor en kan skrive inn slike ting som skal sjekkes om et år eller to…

      Så greit å vite at du har billigste alternativet av en forsikring i alle fall, godt jobba!

    2. Veldig lurt at du tar tak i det! jeg sparte 4000 kr på å sjekke sist gang. Er kjedelig å bruke penger på forsikringer i utgangspunktet, så det er greit å ikke betale for mye!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg