Nedbetaling av gjeld – prioriteringer

At jeg er opptatt av å betale ned gjeld, er ingen nyhet for de som har vært innom her. Det er noe jeg har jobbet med på ulikt vis: tilfeldig, hardt, sakte, smart. Spesielt i starten var det tilfeldighetene som hadde størst innvirkning. Så var det sakte og hardt som stadig byttet plass. Nå jobber jeg med å komme meg til det smarte stedet med nedbetaling av gjeld.

Det jeg har av gjeld er studielån, et privatlån til mine foreldre og et boliglån som er delt i to: en del med fastrente og en del med flytende rente. Sånn sett skal jeg ikke påstå at jeg har mye gjeld, men jeg vil uansett helst bli kvitt den.

Tross alt betaler en ikke bare tilbake selve beløpet en har lånt, men det er også stort sett ganske mye renter en også betaler tilbake. På den delen av boliglånet mitt som har fastrente så er nesten en tredjedel av beløpet som skal betales tilbake renter. Litt som når en koker ris; en del ris og to deler vann – bortsett fra at i dette tilfelle er vannet lånet og risen er renten. Så renter kan fort utgjøre mye, så det er absolutt et viktig tall å se på.

Alt dette (spesielt når jeg tenker på rentene) gjør at jeg nå (endelig) ønsker å finne den smarteste måten å nedbetale all gjelden. Den absolutt smarteste måten er jo å betale den med høyeste renten og høyeste lånebeløpet først, men så har jeg også andre prioriteringer. Disse prioriteringene mine gjør at det smarteste måten er ikke blir helt måten jeg velger. Jeg velger meg heller en variant hvor jeg kombinerer egne prioriteringer og triks jeg syns er smarte.

studielånet har jeg en utfordring gående sammen med Ingrid fra Voksen, til slutt. Vi runder opp beløpet vi betaler på studielånet til et passende beløp vi fint kan avse, men som likevel er noen kroner ekstra hver måned. Det er interessant å se hvor lite som skal til noen ganger. Jeg betaler rett over en femtilapp ekstra hver måned om omtrent hver annen måned går beløpet jeg må betale ned med ca en krone. Det høres veldig lite ut, men alle monner drar og det gjør noe med psyken at det er så lite som skal til for at det skal bli en liten forskjell.

Privatlånet til mine foreldre vil jeg gjerne betale tilbake så snart som mulig. Rett og slett fordi jeg ikke helt liker å ha lån til familie. For øyeblikket er økonomien min i en overgangsperiode grunnet jobb. Dette gjør at selv om jeg helst vil betale tilbake dette lånet så raskt som mulig, er det dette lånet som blir nedprioritert rett og slett fordi det er mulig.

Fastrentelånet mitt er nettopp det – et fastrentelån. Så det blir betalt sånn det skal hver måned, hverken mer eller mindre. Et interessant dilemma som kommer her veldig snart er at renten kun er bundet frem til sommeren. Noe som gjør at jeg da må ta et valg.

Boliglånet mitt med flytende rente er det lånet jeg fokuserer på. Det er dette lånet jeg betaler ekstra på når jeg har mulighet. I etterpåklokskapens lys burde jeg kanskje vært litt flinkere i starten til å betale ekstra her, men det gjorde jeg ikke. Det er noe jeg har blitt stadig mer ivrig på det siste året. Noe som kan være fordi nå har jeg startet å skrive ned hvor mye terminbeløpet er hver måned, og ikke minst hvor mye renter som er igjen. For hver gang jeg betaler noe ekstra går terminbeløpet ned, og rentene minsker.

Så selv om det økonomisk sett kanskje burde vært prioritert i en annen rekke følge for å totalt sett betale minst mulig i renter, så er jeg fornøyd med hvordan jeg har valgt å gjøre det. I dette tilfelle føler jeg at det er det viktigste; å bestemme meg for en variant og så holde meg til den.

Har du flere ulike lån? og har du en plan for hvilke lån du fokuserer på med nedbetalingen din?

#økonomi #penger #nedbetaling #boliglån #privatlån #studielån #utfordring #planer #prioriteringer

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg