3 smarte måter å nedbetale lån

Boliglån, studielån, billån, kredittkort, forbrukslån, privatlån – det er mange ulike typer lån en kan ha. Noen svir nok kanskje litt mer enn andre i enkelte tilfeller.

Siden det er så mange ulike typer lån, har en ofte ulike renter og nedbetalingstid på de ulike lånene. Mange smarte mennesker har ulike teknikker for å gjøre nedbetalingen av disse forskjellige lånene på ulike måter. Det er spesielt to metoder som ser ut til å gå igjen: snøballmetoden og snøskredmetoden. (snow ball og snow avalanche)

Snøballmetoden er at en finner summen for de ulike lånene en har. Så settes de opp i en prioritert rekkefølge fra minste lånet til det største lånet. Metoden er å betale minimumsummen på alle bortsett fra det minste lånet. På det lånet betaler en så mye en klarer. Noe som gjør at det forsvinner først (naturlig nok). De pengene som da plutselig blir “frigitt” bruker en da til å betale på det nest minste lånet – som da er blitt det minste lånet.

Dette er metoden som passer de fleste best fordi det har med den menneskelige psyken å gjøre; vi liker å vinne. Hver gang en betaler ned en lån er det en seier, og det gjør at seierne kommer raskest i startet hvor en ofte har et stort behov for motivasjon til å fortsette. Noe som igjen gjør at mange finner denne måten inspirerende.

Snøskredmetoden er en metode som kan passe bedre for de som er veldig motiverte, de som tenker mer som en kalkulator blant annet på grunn av renter. Nok en gang; finn summene på alle lånene dine, men denne gangen skal du også finne frem hva rentene er på de ulike lånene. Grunnen til det er at med denne metoden er et av delmålene å betale totalt sett minst mulig, inkludert renter.

Jeg tenker at denne metoden har to varianter. Den ene varianten fokuserer først på lånet som har den høyeste renten for å få betalt det først. Mens den andre varianten fokuserer på lånet med høyest totalsum – og at rentene blir litt mer underordnet her. Det er i alle fall min tankegang.

Egne prioriteringer. Dette er vel egentlig ikke en metode, men heller en måte å velge ut hva som er viktig for deg. Starten blir lik som for de andre metodene; finn ut hvor mye lån du har og hva rentene er. Finn ut hvilke lån du har og gjerne hvorfor det er viktig for deg å kvitte deg med de ulike lånene. Dette er metoden jeg bruker og den fungerer for meg.

Flere jeg har hørt sier det er viktig å velge seg en metode og holde seg til den, da får det mest effekt. Det har jeg stor tro på fordi hvis en ikke gjør det kan det fort bli til at en hopper litt mellom metodene og dermed ikke klarer å fokusere på samme måte. Noe som igjen fører til at det ikke får den gode effekten og en fort kan ende opp med å miste motivasjonen.

Selv har jeg valgt å se på hvilke prioriteringer jeg har og så se på lånene ut fra det. Jeg har i teorien tre lån, men det ene er delt i to, noe som gjør at jeg i praksis regner at jeg har fire lån: studielån, boliglån, fastrentelån (også bolig) og privatlån.

Fastrentelånet mitt tenker jeg sjelden på fordi det trekkes automatisk fra BSU-kontoen min.

Studielånet mitt fokuserer jeg heller ikke særlig på, men det får bittelitt ekstra hver måned. Grunnen til det er en utfordring jeg har gående sammen med Ingrid fra Voksen, til slutt. Vi runder opp beløpet vi betaler på studielånet til et ønsket beløp. På den måten betaler vi hele tiden noe ekstra uten å føle at det går ut over noe annet. Fordelen med det er at månedsbeløpet minker, noe som igjen gjør at vi betaler totalt sett mer ekstra hver måned.

Boliglånet elsker jeg å betale ekstra på fordi det syns så tydelig at det blir mindre. Både totalbeløpet, hvor mye renter jeg kommer til å betale og terminbeløpet går ned hver gang jeg betaler ekstra. For meg er dette veldig motiverende, så her kan jeg ofte betale litt ekstra bare for å se at tallene blir mindre.

Privatlånet er en egen greie. Jeg betaler også renter på dette lånet, rentene der følger normrenten så den er det ikke mye å gjøre med. Selve nedbetalingen styrer jeg også selv. Her har jeg hovedsaklig betalt samme beløp hver måned fordi det gjør det forutsigbart. Dette er også lånet som blir “skadelidende” når jeg får mindre penger en stund. Rett og slett fordi det er det som er lettest å justere.

Siden jeg hverken ønsker å ha staten (studielån) eller banken (fastrente- og boliglån) på nakken er jeg nøye på å alltid betale det jeg skal der. Så min egentlige prioritering kan jeg vel si er å betale så mye ekstra jeg kan på boliglånet fordi det er hovedfokuset mitt.

Hvilke metode bruker du på nedbetaling av dine lån? Har du andre metoder du liker bedre?

#økonomi #nedbetaling #lån #boliglån #studielån #privatlån #penger #gjeld #fastrentelån #metoder #nedbetalingsmetoder

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg