Mellom alle stoler?

Noen ganger blir det litt for mye faste regler og litt for lite menneskelig skjønn. Misforstå meg rett; regler er viktig; jeg liker regler som er like for alle – stort sett. Tenker jeg nå at det burde utvises skjønn fordi det er jeg som forsvinner mellom alle stoler av muligheter? Godt mulig; på mange måter er jeg meg selv nærmest.

Jeg er sykmeldt. Det er ikke noe jeg liker, men livet er som en berg-og-dalbane jeg ikke alltid har helt kontroll på. Derfor er jeg nå i en situasjon jeg må ærlig innrømme at jeg aldri trodde jeg kom til å være i. Jeg har snart vært sykmeldt et år, noe som kommer til å gjøre livet enda mer komplisert fremover.

I utgangspunktet har jeg en 100% jobb. En liten stund var jeg helt sykmeldt, men nå er jeg (endelig) kommet til punktet hvor jeg jobber 60% og det går greit nok. Jeg jobbet hardt for at den lille perioden i januar hvor jeg forsøkte å jobbe 80% skulle fungere, men alt går ikke alltid som jeg vil (fryktelig irriterende til tider…). Reglene til NAV og lovverket sier at om en er 50% sykmeldt kan en søke om AAP (arbeidsavklaringspenger) når sykepengeperioden er over (den gjelder kun ett år). Utfordringen er jo at jeg har klart å jobbe meg opp til 60% – så jeg kan ikke søke om den ordningen. Jeg har lett og også snakket med flere som jobber på NAV for å finne ut av om det er noen gode alternativer for meg. Kort fortalt er svaret nei, dessverre.

Jeg skulle så gjerne vært tilbake i en form som gjør at jeg klarer å jobbe 100%; det ville gjort livet enklere på alle måter. NAV kan (tydeligvis) ikke gjøre mer for meg; så jeg er utrolig glad for at jeg har vært smart og bygget meg opp en ganske god sparekonto. Den gjør at jeg ikke får helt panikk når jeg tenker på økonomien min fremover. Den gjør at jeg likevel kommer til å klare meg på 60% lønn en stund – for det er det som kommer til å være resultatet så vidt jeg forstår. Riktignok kommer det ikke til å bli betalt ekstra på lånet; ei heller penger til å gjøre så mye sprell, og sparekontoene kommer heller ikke til å vokse mer – som planen var, MEN jeg har den bufferen som gjør at jeg ikke trenger å bli desperat på en god stund enda. DERFOR er det viktig å ha en sparekonto – det kan redde deg fra økonomiske bekymringer i tilfeller som mitt.

HA PENGER NOK PÅ SPAREKONTOEN DIN er dermed dagens råd.

Har du en sparekonto du kan bruke litt av om det absolutt skulle være behov for det?

#NAV #sparing #sparekonto #budsjett #personligøkonomi #privatøkonomi #sykmeldt #jobb

4 kommentarer
    1. Alina: Hva som er nok tenker jeg er veldig individuelt. Er du ansvarlig kun for deg selv, eller har du en familie å ta vare på – i så fall; er du alene eller har du en partner som også har en inntekt som kan være med å dra lasset om noe skulle skje? Har du mange store, faste kostnader, eller lever du generelt veldig billig med få regninger? Det er mye som kan spille inn, så en burde tenke over hva som passer i den situasjonen en er i.

    2. Hei 🙂
      Jeg er i lik situasjon som deg, jeg har snart vært sykemeldt i et år. Jobber nå 50 prosent, målet var å være tilbake i full jobb før sykemeldingsåret var over. Men det kommer jeg nok ikke til å klare. Så da står jeg mellom å gå over på aap, eller å prøve jobbe 60 prosent eller mer. Jeg har penger nok på sparekontoen til å klare meg, men jeg synes det er veldig kjedelig å skulle gå ned i lønn.

    3. Anonym: Å gå ned i lønn er vel generelt ikke en gøy ting, men målet er jo å overleve og klare å komme seg tilbake 🙂 Jeg har lært at ting tar tid og at det ikke nødvendigvis er smart å gjøre for mye for fort – da kan det faktisk gå nedover igjen, så det anbefales ikke. Anbefales å få oversikt over situasjonen og hvilke muligheter du har. Sparekontoer med nok penger er gull verdt!!
      Jeg heier på deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg