For tidlig å tenke på pensjon?

På en måte føles det for tidlig å tenke på pensjon – det er tross alt veldig lenge til. På den annen side betyr jo det at en har med tid å spare opp på jo tidligere en starter. Her om dagen var jeg innom banken og snakket med en finansrådgiver for å få litt mer informasjon, så da tenkte jeg å dele litt informasjon her også.

Når dagen kommer da jeg blir pensjonist kan det være at reglene har endret seg flere ganger. Skjønt, så vidt jeg har fortstått er ikke det de reglene som blir endret oftest. Med tanke på hvor innviklede de virker til å være er nok det en grei ide.

Sånn det ser ut nå kommer min pensjon til å bestå av tre ting: folketrygden, innskudd fra arbeidsgiver og egen sparing.

Folketrygden er noe alle får; så vidt jeg forstår er det staten som står for denne delen. Ulempen er at mens det for en del år siden var mange som jobbet og færre som fikk folketrygd ble det mer på dem fordi det var færre folk å dele det på. Når jeg blir så gammel at jeg skal ta ut pensjonen kommer det til å være en mye større andel som skal ha pensjonsutbetalinger samtidig som meg enn det kommer til å være folk som jobber og dermed betaler inn til folketrygden. Dette igjen betyr jo at denne delen blir mindre på hver person.

Innskudd fra arbeidsgiver er ofte det som står i utlysningstekster og som du ser på lønnsslippen; at det er trukket en viss prosent av lønnen din som innbetaling til pensjonsinnskudd. Det kommer litt ann på hvor en jobber, men enkelte steder kan det være at arbeidsgiver legger til ekstra prosenter så potten totalt sett blir større. En ting å merke seg med dette er at om du har jobbet hos en arbeidsgiver i mindre enn 12 måneder får du ikke innskuddet fra denne arbeidsgiveren; det går tilbake til arbeidsgiveren. Så lenge du har jobbet hos en arbeidsgiver i mer enn 12 måneder får du med deg pensjonsinnskuddet derfra selv om du bytter jobb. Det kommer da i form av pensjonskapitalbevis. Disse kan samles om du ønsker det.

Egen sparing til pensjon er noe veldig mange ikke tenker over. Fram til nesten nå har jeg vært en av de mange. Jeg vil ikke risikere å tilbringe min pensjonstilværelse på et veldig stramt budsjett, så jeg vil spare penger til dette så jeg har mulighet til å kose meg og gjøre ting jeg ønsker. Selv om jeg bare sparer kr 1.000,- i måneden for øyeblikket kan dette, med en avkasting på rundt 7%, ha blitt til ca 1,3 millioner når jeg skal gå av med pensjon. Ingen kan garantere aksjemarkedet, men det er alltid lov å krysse fingrene for at det går bra.

Så nå har jeg lært litt mer om pensjon og innsett noe jeg har visst en stund: jo tidligere du begynner å spare, jo mindre trenger du å spare av gangen fordi du har lenger tid å spare over.

Det er flere steder du kan sjekke hvordan pensjonen din blir: Norsk Pensjon, Nav og Min Pensjon. Jeg har DNB som bank og kan også sjekke det der, så regner med at andre banker også har den muligheten. Sjekk med banken din, snakk med en finansrådgiver og planlegg fremtiden – jeg satser i alle fall på å kunne ha nok penger til å kunne kose meg både nå og når jeg blir pensjonist.

Har du tenkt på pensjonssparing? Sparer du selv også eller regner du med at folketrygden og innskudd fra arbeidsgiver dekker det du har behov for?

#pensjon #dnb #folketrygd #pensjonssparing #sparing #planlegging #innskuddspensjon # arbeidsgiver

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg