Bolig som pensjonssparing?

Dette er noe jeg har sett nevnt ganske mange steder etterhvert. At nedbetaling av huslån er supert fordi da har du mer sikkerhet til pensjonen i form av verdien i boligen.

Nedbetaling av huslån er jeg enig i at er en smart ting å gjøre. Om du betaler ned raskere enn det som er planen sparer du også renter. Du får en lavere månedlig utgift på huslånet hver måned. Etterhvert eier du stadig mer av huset (eller leiligheten) selv. Alt dette er bra ting, det syns jeg ikke det er så mye tvil om.

Derimot at nedbetaling av huslån kan sees som pensjonssparing? Det har jeg den siste tiden blitt mer usikker på. Jeg mener, en må jo ha et sted å bo. Om du bor i en enebolig og etterhvert ønsker å nedskalere og eie en leilighet når du blir eldre, ja, da er det faktisk ikke så sikkert at du kommer til å ha så mye ekstra. Leiligheter har steget i pris i forhold til eneboliger. Uansett hvordan du snur og vender på det må du nesten ha et sted å bo.

Om du eier boligen din uten lån fra banken, supert, men de verdiene er likevel bundet opp til stedet der du bor. Om du skulle ha behov for verdiene som er i boligen din, måtte du enten tatt opp et nytt lån eller så måtte du solgt og funnet deg et billigere sted å bo.

Jeg vil nok aldri regne boligen min som pensjonssparing – for meg blir det to ulike ting. Det henger sammen fordi det handler om økonomi, men ikke så mye mer enn det heller. Boligen min er stedet jeg bor og verdien den har, har derfor mindre betydning for meg. Jeg betaler ekstra på boliglånet fordi jeg ønsker å eie mer av min egen bolig og slippe å ha så stort lån. Jo mindre lån, jo mindre renter.

Hva er dine tanker om bolig som pensjonssparing?

#økonomi #penger #personligøkonomi #privatøkonomi #huslån #bolig #boliglån #pensjon #pensjonssparing

2 kommentarer
    1. Jeg mener det er en form for pensjonssparing. Nå har vi jo IPS (er det ikke det det heter?) men jeg velger heller å betale mer på gjelden enn å spare i dette. Ja, du får fradrag på skatten, men disse pengene en låst.
      Jeg snakket med mormor for noen uker siden, og da spurte jeg henne om hun betale noe lån for huset hun og morfar fikk bygget for mange år siden. ‘Nei,’ sa hun ‘og takk lov for det! Det var en av de tingene jeg insisterte på, at vi skulle betale ned så fort som mulig. Jeg hadde ikke klart å leve av pensjonen min, om jeg hadde hatt lån’.
      For greia er at ja, man kan spare opp mye penger, man kan ha de i fond, og tjene renter på renter. Men det er enda avhengig av markedet. Rentene stiger og synker. En nedbetalt bolig, er og blir nedbetalt. Og skulle det gå virkelig ille for deg, slik at du trenger penger: Ja, da kan du selge boligen og leie en plass for resten av livet ditt. De fleste boliger går i hvert fall for en million, og man klarer seg lenge på det.

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Enig i det at pengene i IPS blir låst – det er jo ikke alltid det passer for å si det sånn.
      Nedbetalt bolig er gull verdt (og mer enn det…)! Absolutt noe som er verdt å streve etter syns jeg, noe som jo er en god grunn til å stadig betale ned litt ekstra på boliglånet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg