Voksenlivet for begynnere (del 9)

Julegaver, bursdagsgaver, bryllupsgaver.

Jul, påske, nyttår, halloween, bryllup, bursdager.

Livet består av mange deler, og en del av disse litt større tingene er for mange høytider og feiringer. Stort sett hyggelige ting hvor familie og venner samles og setter pris på hverandre. Spesielt det med å sette en pris på hverandre. Vi prøver å la være, men hvor mye penger skal du egentlig bruke på gaver til familie og venner ved ulike høytider og større anledninger?

Et vanskelig spørsmål da alle har ulike meninger, og ikke minst ulike størrelser på lommebøkene…

Føler du at du må gi en gave tilbake i samme prisklasse som du har fått i? Det gjør i alle fall jeg. Dessverre er det ikke alltid like lett å avgjøre hva som passer seg i ulike anledninger.

Noen mennesker har stor forståelse for at ikke alle har like mye eller like lite penger, mens andre tar det for gitt at du har mulighet til å gi like mye som dem. Det kan være en skummel felle å gå i fordi det er da mange som bruker kredittkortet for å kunne bruke penger de ikke har (eller har mulighet til å betale tilbake).

For de av oss som jobber skattes vi bare halv skatt i desember så vi får mer å bruke på julegaver og julemat og julegodteri og julebord og romjulsfeiringer og ekstra juleklær og… ja, du skjønner hvor jeg vil håper jeg. Poenget er at vi faktisk ikke skatter bare halvt i desember; skatten er fordelt ut på en måten som gjør at vi skatter litt mer i 10,5 måneder i løpet av året. Noe som gjør at vi føler vi ikke skatter av feriepenger og bare betaler halv skatt i desember. Det er noe som ble innført engang fordi det var mer desembermåned enn penger for veldig mange. Staten gjorde dette for å lette økonomien litt for folk som har en tendens til å bruke litt mer penger til jul enn hva enkelte kanskje burde.

Så ja, det føles som en får mer penger i desember, og i praksis stemmer dette på grunn av halv skattesats.

Nok en gang, ikke bruk mer penger enn du har, selv ikke på julegaver. Det er godt mulig det er flere enn du tror som sliter med økonomien til tider. Hvorfor ikke foreslå å enten spleise på større gaver, eller hva med en felles opplevelse? Jeg elsker å få pakker under juletreet. De trenger ikke være store, men det er hyggelig å bli tenkt på og husket.

For min egen del vil jeg heller få ting jeg setter pris på (og da tenker jeg ikke på pengene), enn ting som blir stående og støve ned. For eksempel liker jeg stearinlys, bøker, notatbøker og te. Litt te og et pent stearinlys trenger ikke å koste all verdens. (dette bildet er tatt for over et år siden, så de fleste av disse lysene er nå brukt opp…)

Det er viktig å huske på at det også er små gleder i livet som blir med deg videre; ikke bare de store.

Så tenk før du kjøper gaver i år; må de virkelig være så dyre? Kan du lage noe selv, eller kjøpe noe som ikke koster for mye, men som den du gir det til likevel vet å sette en pris på (nok en gang, tenker ikke pengeverdi her heller)?

På dette området har jeg faktisk et godt eksempel fra mitt eget liv; mine foreldre har det meste, så ønskelisten dems til jul er ikke akkurat lang. Det ene året skrev jeg et enkelt kort til hver av dem. De ville få en dag, ettermiddag eller kveld med meg og de kunne bestemme akkurat hva vi skulle gjøre. Selv om det er blitt noen år siden, husker jeg fremdeles veldig godt hvor glade de ble for en sånn gave. I dagens samfunn hvor vi alle er så opptatte hele tiden, er faktisk tid noe av det mest dyrebare vi har.

Om du leste helt til slutten av dette innlegge vil jeg bare takke deg for at du brukte av din dyrebare tid! og samtidig legge til at om du ønsker at jeg skal skrible om noen temaer: skriv det i kommentarfeltet, så skal du ikke se bort i fra at noe plutselig kan dukke opp…

#penger #gaver #julegaver #personligøkonomi #økonomi #jul #tid

7 kommentarer
    1. Fint innlegg 🙂 Jeg har nok en jevn gaveprofil. Det vil si at alle får gave til verdi av 200 kr. Kun mann og barn som får mer. Tenker folk vet hva de får hos oss, og kan legge gaven i samme prisklasse om de ønsker eller la være. Tenker aldri på at vi får mindre hos noen andre. Tenker hver må gi det de klarer eller vil gi. Er tanken som teller, er det ikke? Noen smågaver er ikke så dyre, litt er kjøpt på salg eller laget. Her legges verdien til grunn, men målet er at hver og en får noe han eller hun liker, ønsker eller bruker. Pleier å følge med og kjøpe med omtanke. Blir litt trist når jeg får noe som jeg ikke bruker hos andre. Bedre å få stearinlys eller bruksting da..En sjelden gang finner jeg noe dyrt mottakeren bare må få, men med 52 julegaver, så bruker vi over 10000 kr på julegaver hvert år. Bursdager kjøper jeg til de vi er hos og barna (Gudbarn, Nevøer, nieser). Snakk om å kanskje kutte ned på bursdagsgaver til barna etter en hvis alder, men er vanskelig å ta det intiativet. Hva er naturlig konfirmasjonsalder, 18 eller mer? Bursdagsgaver. Der kjøper jeg bare dit vi er invitert..

    2. fjellgeitbundingen: Jevn gaveprofil høres ut som en god ide, kanskje jeg skulle prøve det til jul i år?
      Om det er mulig å få til, er det jo best og hyggeligst å kunne gi noe den som får gaven ønsker seg eller får bruk for. Jeg tenker jo aldri på hvilken verdi det jeg mottar i gaver, jeg syns bare det er gøy med pakker og det er jo en fordel om det er noe jeg bruker eller liker.
      Det var litt av et julegavebudsjett; men så var det mange gaver også, så da øker jo summen kraftig. Så alt mange syns jul er dyrt er veldig forståelig.
      Den ene siden av familien min sluttet med julegaver til nieser og nevøer når vi var omtrent 20 år tror jeg det var. Da hadde det vært et par år hvor onkler og tanter hadde store utfordringer med å finne gavemuligheter; så heller stoppe før så det blir mindre slit? (de snakket om å slutte ved 18 år, men det “rakk” de ikke, så da ble det 20 – noe som egentlig nesten ble litt for lenge – det er tross alt ikke alltid like enkelt å finne gaveønsker).
      Jeg har en venninnegjeng hvor vi kun gir bursdagsgaver, og det er kun om vi inviterer til selskap 🙂

    3. Jeg liker å benytte muligheten til å ønske meg ting jeg trenger, og dersom det er en dyr gave, gir jeg gjerne tips i hvem de kan gå sammen med for å få kjøpt gaven.
      Til bursdagen min i fjor ønsket jeg meg en Fjellreven sekk, og foreslo at søster, bror og bestevenninne skulle gå sammen om gaven. Fordi søster og bestevenninne klarte å dekke beløpet seg i mellom, ble de de tre som gikk sammen om det. Og jeg fikk sekken jeg hadde ønsket meg i mange år.

    4. Ingrid; voksen tilslutt: Super måte å gjøre det på!
      Nå har jeg en tendens til å kjøpe ting om jeg virkelig vil ha noe, så da blir det lite gaveønsker å del ut. “Heldigvis” fant jeg ut flere ting som kunne være kjekt å ha når jeg la nytt gulv i en gang; måtte låne en del utstyr av min far, så til jul står alt det på ønskelisten. Selv om det ikke er ting jeg kommer til å bruke mye, er det ting som vil være bra å ha neste gang jeg skal legge gulv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg