Voksenlivet for begynnere (del 7)

Flytting – et ord som kan forbindes med mange ulike følelser. Noen flytter få ganger i løpet av livet, mens andre har flyttet flere ganger enn de orker å telle.

Jeg følte at jeg bodde lenge hjemme hos mine foreldre, faktisk helt til jeg ble 23 år. På mange måter var det praktisk å bo hjemme så lenge; jeg betalte litt i husleie, men fikk til gjengjeld mat, et sted å bo og klærne mine ble stort sett rene uten at jeg trang å gjøre mer enn å legge dem i skittentøyskurven. Det eneste jeg var nødt til å holde orden på helt selv var rommet mitt. Ganske luksus egentlig.

Så flyttet jeg ut, men bodde likevel ganske nærme foreldrene mine, så de kom jo stadig for å hjelpe meg med ting. I starten hadde jeg heller ikke vaskemaskin, så du kan jo gjette hva jeg gjorde med det…

Etter å ha bodd alene ett år, flyttet jeg for å studere; bodde på studenthybel i tre år. De to første årene i studenthybel delte jeg kjøkken med seks andre personer; første året kunne ikke vært bedre; andre året kunne ikke vært værre. Så flyttet jeg på en annen studenthybel hvor jeg hadde alt for meg selv. Etter studiene flyttet jeg hjem til foreldrene i to måneder; det var to lange måneder og jeg skjønte kjapt hvorfor mange sier at når du først har flyttet hjemmefra er det greit å fortsette med det.

Jeg begynte på nok et studie, denne gangen bare et årsstudium. Denne gangen hadde jeg skikkelig flaks og fikk leie et hus veldig billig – kjentfolk med ekstra hus er greit å ha…

Så flyttet jeg til nok en liten leilighet, før jeg så kjøpte og flyttet til huset jeg nå bor i.

Var all den flyttingen nødvendig? Kanskje, kanskje ikke, men det skjedde i alle fall. Heldigvis har jeg foreldre som er villig til å hjelpe meg mye; de har vasket, bært, ryddet og flyttet sammen med meg alle gangene.

De fleste gangene har jeg også hatt møbler å flytte, da er det greit å ha noen som har enten stor bil eller henger de kan kjøre med. Gjerne skaphenger i tilfelle dårlig vær når store møbler skal flyttes.

Alle disse flyttingene var slitsomme, men jeg lærte nye ting hver gang:

– ikke pakk i for store og tunge esker – det er tross alt en fordel å kunne løfte og bære dem.

– om du ikke kommer til å pakke ut alt med en gang du er i nytt bosted, skriv detaljerte lister over innholdet i eskene – legg disse listene øverst i eskene!!

– rydd og kast ting før du skal flytte; om du begynner med dette midt i pakkingen kommer det til å falle fra hverandre fordi du ikke har tid til det.

– vær snill med de som hjelper deg å flytte; vis at du setter pris på det de gjør for deg; gjerne gi dem mat 🙂

– sannsynligheten for at du pakker ut alt med en gang er veldig liten; lag en liten eske med kjøkkenting du bruker hver dag så du ikke trenger å grave gjennom alle eskene for å kunne smøre en brødskive.

– ha et par klesskift i en koffert eller sekk, så du vet at du ikke trenger å stresse med det de første dagene.

– bruk kofferter, sekker og lignende til å pakke klær og sko – du kan jo like godt fylle koffertene når de flyttes.

– bruk gjerne håndkler, duker og ligende for å pakke inn knusbare ting før du legger de i esker, da får du benyttet mer av plassen til ting du skal ha med deg uansett.

– du trenger ikke kjøpe egne flytteesker; matbutikker og lignende har ofte esker de syns det er greit å gi bort (bananesker for eksempel – bare pass på fordi det er hull i midten, så tenk over hva du legger i dem).

Dette er i alle fall noen av tipsene jeg har lært i løpet av mine syv flyttinger.

Har du noen gode flyttetips; skriv de gjerne i kommentarfeltet

#voksenlivet #nybegynnere #flytting #liste #tips #flyttetips

2 kommentarer
    1. Jeg har flyttet 11 ganger, den 10.ende hjem til foreldrene mine for å spare opp ekstra til å kunne kjøpe eget. Her skulle jeg absolutt ha satt brann under føttene mine, for jeg var vel hjemme i tre år før jeg fikk kjøpt meg noe. Hadde jeg spart slik jeg gjorde det siste året, hadde jeg hatt minst 100 000 ekstra å kjøpe bolig for.
      Jeg er ikke god til å flytte. Jeg somler mye i begynnelsen, vurderer mye og kaster noe. Og så får jeg det travelt på slutten og ender med å bare kaste alt oppi esker for å få det med. Jeg har også vanskeligheter med å flytte inn, derav jeg har fem store esker, og 6 små esker som jeg ikke har pakket ut enda, selv om jeg har bodd i min leilighet nå i 7 måneder.
      Vi får se. Neste uke er det loppemarked. Da får jeg forhåpentligvis solgt masse! 🙂

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Det med å spare litt ekstra når en bor hjemme hos foreldrene, skulle jeg også ønske at jeg hadde gjort den gangen… Alltid kjekt med en lærepenge til en annen gang 🙂

      Loppemarked hørtes ut som en genial ide. Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg