Voksenlivet for begynnere (del 4)

Regninger – det ordet som er det samme om du leser det vanlig eller baklengs. Så uansett hvordan du leser det er det akkurat det samme. Det er også en del av voksenlivet.

Jeg tenker at noe av det viktigste med regninger er å ha oversikten over dem. Får du dem fysisk i postkassen din, ikke la de ligge uåpnet i en haug i en skuff! Åpne konvoluttene og se hvem det er fra og hvilke summer det er. Føler du deg ikke komfortabel med dette, så få hjelp av familie og venner fordi dette er en utrolig viktig ting.

Forrige gang jeg fikk en regning i posten fikk jeg nesten litt sjokk fordi jeg er så vant til å få alle regninger enten som e-faktura eller som avtalegiro. Det er en stund siden, så jeg husker ikke hvem regningen var fra, men jeg husker at jeg nesten ikke visste helt hvor jeg skulle gjøre av meg et lite øyeblikk. Heldigvis for meg var det en regning jeg forventet, men det var skjedd en feil så den kom ikke elektronisk i nettbanken min som var vanlig.

Noe av fordel med nettbank som jeg ser det er muligheten for e-faktura og avtalegiro. Jeg har opprettet en egen konto som jeg kaller “regningskonto” og derfra går alle regningene mine ut. Jeg har opprettet et automatisk trekk som gjør at dagen etter jeg får lønn så går det en sum inn på regningskontoen for rett over beløpet regningene mine vil være på. På den måten er jeg sikker på at alle regningene mine blir betalt. Det jeg da sitter igjen med på den vanlige kontoen min er det beløpet som må holde frem til neste lønning. Noe som igjen gjør at ikke blir fristet til å bruke penger som skal gå til å betale regninger med.

Før jeg begynte med dette systemet (det tok meg en del år…), så ble regningene betalt fra den vanlige kontoen. Noe som gjorde at jeg stadig var usikker på hvor mye penger jeg hadde fordi jeg måtte regne meg fram for å være sikker på at det var igjen nok penger til regningene som skulle trekkes fra kontoen. Så for meg var det litt en aha-opplevelse å opprette en egen konto for å benytte den til å betale alle regningene fra.

Klarer du å holde oversikten over regningene dine, betale alt i tide og samtidig vite hvor mye penger du har på kontoen du bruker til alt: fantastisk! Jeg er derimot ikke så strukturert akkurat der, så jeg fant som sagt en løsning som fungerer for meg.

Anbefalingen i dag blir dermed: finn en løsning som fungerer for deg som gjør at regninger blir betalt i tide og som gir deg en oversikt over hva du har igjen på konto når regningene er betalt.

Betaler du regningene dine i tide, eller syns du det er vanskelig å ha kontroll? (ps. det finnes ofte hjelpemidler i nettbanken; og jeg har funnet ut at de som jobber i banken er vanlige mennesker som har forståelse for mange situasjoner, og de er også ofte villige til å hjelpe)

#økonomi #penger #privatøkonomi #personligøkonomi #regninger #e-faktura #avtalegiro

4 kommentarer
    1. Jeg får en ny jobb nå og da skal jeg faktisk oppgi regningskontoen som den kontoen lønnen kommer inn på. Så kan jeg heller flytte penger over til brukskontoen selv. Skulle jeg ha glemt det, så har jeg mastercardet i bakhånd som fikser det problemet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg