Voksenlivet for begynnere (del 3)

Mat! – en viktig del av alle menneskers liv. Frokost, lunsj, middag, mellommåltider, snacks. Noen liker matlaging, andre foretrekker kakebaking, mens andre igjen bare spiser når de må. Så har vi også de som liker mat, men som ikke liker å lage den selv. Heldigvis er det mange ulike muligheter i dagens samfunn.

Frokost er en ting jeg spiser hver dag, ikke nødvendigvis fordi jeg alltid er kjempesulten når jeg står opp, men fordi det er en vane jeg har. Jeg står opp, ordner meg, spiser frokost og gjør meg klar til resten av dagen.

Dager jeg er på jobb og dermed spiser lunsj der, er det alltid litt styr å smøre niste som jeg skal ha med. Lenge hadde jeg det samme på nista uansett, men en liten periode gjorde jeg litt mer ut av det. Nå om dagen har jeg knekkebrød liggende på jobb og vi har heldigvis et kjøleskap hvor jeg kan oppbevare pålegg, sånn at det er nista. Noen smører niste om kvelden fordi de liker å sove lenge, eller bare ikke ønsker å lage lunsj om morgenen. Det viktigste er uansett å spise litt lunsj hver dag.

Jeg har nemlig hørt at det er sunt å spise hver dag, kroppen liker å få næring hver dag.

Om du bor sammen med noen andre i starten av voksenlivet er det kanskje lettere å lage middag, men jeg flyttet for meg selv når jeg flyttet hjemmefra. Det å lage middag hver dag når en bor alene – det er ikke alltid like gøy. Heldigvis hadde jeg gode vaner på dette hjemmefra, men når jeg flyttet for meg selv var det ikke alltid like lett. Mange dager ble det til at jeg spiste en brødskive til middag, eller at det ble en grandiosa eller lignende. Jeg pleide å trøste meg selv med at selv om det ikke var middag (brødskive), så var det i alle fall mat.

I perioder blir det nemlig litt ensomt å spise middag alene hver dag. Her blir det derfor viktig å vise litt initiativ: inviter venner og familie på middag, inviter deg selv på middag til venner og familie, gå ut og spis sammen med venner og familie. Mange er heldige med familiene sine og har et godt forhold til dem, andre er ikke så heldige. Så selv om det føles som familien kanskje ikke passer, så håper jeg du har venner. Vennene dine er vennene dine av en grunn – de er glad i deg og vil deg vel, så det er lov å vise dem at du trenger dem (dette gjelder selvfølgelig familie også).

Så poenget er: husk å spise mat hver dag! Del gjerne måltider med andre mennesker – det er generelt en veldig hyggelig greie.

#mat #ernæring #voksenlivet

4 kommentarer
    1. Jeg jobbet en gang i butikk, annen hver helg kun, og der var det ei jente som av og til klaget over hodepine eller at hun var svimmel. Når jeg spurte hva hun spiste sist måtte hun alltid tenke seg om. Ikke fordi hun ikke husket hva hun spiste, men hun husket ikke når hun spiste. (Hun drakk mye energidrinker da). Det lengste jeg hørte om, (og dette var på lørdag ettermiddag) var “Hmm. Jeg spiste ikke i går, spiste jeg på torsdag? Nei, det må ha vært frokost eller lunsj på onsdag”. :-0
      Jeg er redd det nok var noe spiseforstyrrelser inni bildet, men fordi hun ikke var tynn/mager, så var det ikke like lett å ta det alvorlig. Har tenkt litt på det i ettertid.

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Oj, ja det hørtes virkelig ikke bra ut. Det er vanskelig å vite den typen ting, de som sliter med det er jo stort sett veldig gode til å gjemme det. Dessverre vil jeg si, det gjør det jo vanskeligere å hjelpe dem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg