Nedbetaling

Studielån, boliglån og privatlån – det er lånene jeg har som jeg betaler ned på.

Studielånet går sin vante gang, jeg betaler det jeg får beskjed om. Jeg har vurdert om jeg skal betale ekstra på det noen ganger, men renta er forholdsvis lav og det regnes for å være et “bra” lån.

Privatlånet mitt er et lån jeg har til mine foreldre. Jeg var utrolig heldig og fikk hjelp fra dem når jeg kjøpte huset mitt. Det betaler jeg på hver måned, inkludert normrente – på den måten er jeg sikker på at det ikke kommer til å bli noe surr med skatt og sånt.

Boliglånet mitt er delt i to: fastrentelån og boliglån. Fastrentelånet er akkurat hva det gir seg ut for å være: et lån med fast rente. På det lånet er renten bundet – kanskje ikke på det beste tidspunktet fordi renta er mye lavere nå enn når jeg bandt den… Likevel er jeg fornøyd med at jeg gjorde det. Ja, jeg betaler mer, men det gav meg forutsigbarhet jeg ønsket på det tidspunktet.

Den minste delen av boliglånet mitt har flytende rente. Når jeg kjøpte huset delte jeg boliglånet i 80/20, hvor 20% var delen med flytende rente. Det var fordi jeg ønsket muligheten til å betale ekstra, men jeg ville også ha en sikkerthet. Jeg har betalt en god del ekstra på den lille delen av lånet – faktisk så mye at lånetiden er blitt 6 år kortere.

Her om dagen hadde jeg litt ekstra penger igjen fra forrige lønn, så jeg betale nok en gang litt ekstra inn på boliglånet mitt (kr 3.000). Det gjorde at terminbeløpet gikk fra kr 926 til kr 898 pr måned. Det var også en del rente som bare “forsvant”, den gikk fra kr 20.935,28 til kr 20.267,37 – så hele kr 667,91 av rentene som jeg aldri kommer til å måtte betale. Jeg hadde ikke tenkt over rentetallet før, men når jeg nå ser hvor mye det faktisk gikk ned blir jeg jo litt nysgjerrig på hvor mye renter jeg egentlig har spart på å betale ned alt det ekstra jeg har betalt…

#penger #lån #boliglån #økonomi #personligøkonomi #studielån #privatlån

2 kommentarer
    1. Så gøy! Gratulerer med ekstra nedbetaling!
      Hva mener du med at du når du skriver: “Det betaler jeg på hver måned, inkludert normrente – på den måten er jeg sikker på at det ikke kommer til å bli noe surr med skatt og sånt”.
      Jeg har jo også lånt av mine foreldre og nå håper jeg at jeg ikke har gått glipp av noe…

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Takk!

      I forhold til pengene jeg har lånt av mine foreldre; for å få rentefradrag for lånet, betaler jeg renter til dem. Fant en grei forklaring her: http://bit.ly/2hcDA0S Husk at dette må skrives inn i skattemeldingen til begge parter. For at ikke skatteetaten skulle tenke at dette var forskudd på arv og dermed ville utløse arveavgift, betaler jeg dermed renter og vi har en låneavtale. Jeg tror arveavgiften er fjernet nå, så vet ikke om det er nødvendig lenger… Skatteetaten burde vite 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg