Innrømmelse fra en bokleser – som ønsker litt hjelp…

Jeg leser en god del bøker; for de som kjenner meg er ikke det akkurat en nyhet. Jeg har bokhyller fulle av bøker: bøker jeg har lest, bøker jeg ikke har lest, bøker jeg har lyst til å lese, bøker jeg ikke er så interessert i og bøker jeg har lyst til å lese om igjen.


Jeg har også vært på biblioteket og lånt bøker hele livet, så det har også utvidet mulighetene mine for å lese bøker. Utfordringen er ofte når jeg skal velge en ny bok å lese; hva ønsker jeg å lese akkurat nå?

Mange ganger “glemmer” jeg litt at jeg har så mange bøker i min egen bokhylle, selv om de er i stuen min og jeg kan se de hele tiden. Bøker jeg låner fra biblioteket har jo en dato de må leveres tilbake innen, så ofte prioriterer jeg å lese bibliotekbøker. Det gjør jo at bøkene som står i bokhyllen min ikke blir lest. Eller, de blir jo lest, det tar bare ekstremt lang tid før jeg får suset meg til det. Derfor har jeg de siste par månedene gjort et forsøk på å lese bøker fra min egen bokhylle. Det har gått veldig bra. Totalt sett har jeg så langt i år lest 8 bøker fra bokhyllen min. Utrolig, men sant.

Luksusproblemet med så mange bøker å velge mellom er jo at jeg bruker lang tid på å velge meg en ny bok å lese når jeg har lest ut en bok. En skulle tro det var en overdrivelse, men nå har jeg lurt i et par dager på hvilken bok jeg skal begynne på!

Når jeg var yngre hadde jeg ofte en bunke med bøker fra biblioteket og så leste jeg de bare i den rekkefølgen de stod. Nå er jeg både mer rådvill og bestemt i samme moment enn det jeg var før. Jeg vet jeg vil lese en av bøkene fra bokhyllen min, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken av dem. Når jeg kan telle til minst femti bøker i bokhyllen min jeg har lyst til å lese, men klarer ikke å velge hvilken jeg skal begynne med, ja da har jeg en utfordring.

Nå har jeg i det minste klart å snevre det inn til “bare” de 13 bøkene fra bokhyllen jeg har mest lyst til å lese akkurat nå. Spørsmålet blir jo hvilken av dem jeg endre opp med å lese nå?

Hvilken bok skal jeg lese nå?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
pollcode.com free polls
4 kommentarer
    1. Eller gjør som jeg gjør, les noen tilfeldige sider i en eller flere, se hvor humøret tar deg og så leser du hele, har funnet mye rart i biblioteket på den måten.

    2. Kuruoshi: Hm, absolutt en god ide, prøvelesing. Godt du minnet meg på det, jeg pleier selv å foreslå det til enkelte lånere som kommer til biblioteket jeg jobber på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg