Alt er sunt, bare mer eller mindre…

Når det nærmer seg sommeren er det mye snakk om bikinikropp og trening og spise sunt.

Heldigvis for meg har jeg vokst opp med et sunt forholt til trening og mat. Min tante sa noe til meg som jeg tenker på gang på gang; all mat er ja-mat, bare mer eller mindre. Når hun sa det til meg var det nok fordi jeg var kommet til den alderen hvor det begynte å bli snakkk om trening, kropp, slanking og mat. Jeg vil ikke legge ord i munnen på henne, men måten jeg også forstod henne på var at all mat var sunn, bare mer eller mindre. Så når jeg hører eller leser om folk som får dårlig samvittighet når de spiser et kakestykke eller er sjokoladebit eller to, tenker jeg at de også burde lært dette.

Derfor tror jeg også at en sjokoladebit kan være sunn (selv om det ikke er mørk sjokolade). Det er sunt å klare å kose seg med det en spiser, men om det for eksempel gjelder sjokolade er det nok sunnere å kose seg med en bit eller to framfor å spise opp hele den store sjokoladeplaten på en gang. Det handler om måtehold; eller som jeg liker å tenke på det: mer eller mindre. I sjokoladetilfellet er det mindre som er sunt.

Hele livet har jeg hørt at gulrøtter er sunt og det har jeg stor tro på. Selv her gjelder også teorien om mer eller mindre; jeg har ingen tro for at det er sunt å spise kun gulrøtter til alle måltider. Så måtehold gjelder også for de tingene som blir regnet for å være sunne. Det er sunt å drikke mye vann, men om du drikker for mye vann kan du bli dårlig (ja, jeg vet det skal veldig store mengder til, men likevel).

Teorien som for meg oftest gjelder for mat, gjelder også for trening for eksempel. Jeg har ikke godt av å sitte på sofaen flere dager på rad uten å gjøre noe – det blir for lite og jeg får vondt i ryggen. Jeg har heller ikke godt av å klippe hekk i mange timer i strekk (jeg har ikke elektrisk hekkesaks, så er mer manuell for å si det sånn), jeg har prøvd og innsett at det blir for mye av det gode for da sliter jeg med å bruke armene dagen etterpå. Med mer riktig tilpasning av for eksempel hekkeklipping på en time om dagen, det er veldig bra for meg. Jeg får beveget meg, men det blir ikke så mye at jeg ikke kan bruke armene dagen etterpå.

Poenget her blir vel at det meste i livet er sunt, bare mer eller mindre, så måtehold og det å bruke fornuften anbefales. (det har nok også med tilvenning å gjøre; på slutten av sommeren kan jeg klippe hekk i to-tre timer av gangen og fremdeles bruke armene dagen etterpå) Bruk måtehold, fornuft og slipp skyld :p

2 kommentarer
    1. Så enig! Måtehold med alt i livet er nok det beste. For noen år siden hørte jeg om en mann som bare spiste gulrøtter og som døde av dette. Har ingen kilde å vise til, men det viser vel at for mye/ensidig kost er skadelig….=/

    2. miba: Jeg tror faktisk jeg har hørt om noe lignende som den mannen med gulrøtter 😮 Selv om måtehold noen ganger kan være vanskelig, så er det nok en fordel 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg