Den skjulte fattigdommen

Noen bøker påvirker mer enn andre når en leser dem. For meg har det med hvordan historien er skrevet og om den klarer å fange meg, men det har også med temaet i boken å gjøre.

Debutanten Birgit Alm har skrevet boken Endelig skal vi le, og den fanget meg på en slik måte at jeg leste ut hele boken i et stort jafs. Boken handler om alenemoren og studenten Elinor Nor. Den handler om den skjulte fattigdommen i Norge. Den handler om stolthet og menneskeverd. Den handler om å ønske det beste for sitt barn, men føle at en kommer til kort. Den handler om desperasjon. Den handler om at folk kan ha like forutsetninger, men likevel havne på helt ulike steder. Den handler om at barn forstår mye mer enn voksne innimellom ønsker.


Dette er en bok mange burde lese, tenke over og så snakke om den!

Tenk på folk du kjenner, på de du jobber sammen med, de du studerer sammen med, foreldrene til barn du kjenner, naboene dine – rett og slett folk rundt deg.

Temaet fattigdom er ofte et yndet tema rundt høytider og ferier. Det blir slått stort opp i mediene. De som har opparbeidet seg nok desperasjon eller styrke spør etter hjelp, også offentlig. Da er det mange som trår støttende til for å hjelpe, men hva med resten av året? Hvor er alle de støttende og hjelpende menneskene da? De som er fattige er ikke bare fattige ved høytider og ferier. Denne boken får etter min mening frem hverdagsfattigdommen på en god (om enn en ubehagelig og vond) måte. Det nytter å strekke ut en hånd til organisasjoner som hjelper, men hva med de som ikke får seg til å spørre om hjelp? De som ikke er desperate eller sterke nok, eller de som har gitt opp – alle disse trenger også hjelp.

Som du skjønner fanget denne boken meg og fikk meg til å tenke. Jeg har ingen løsninger, men jeg følte desperasjonen og styrken til hovedpersonen i boken, og anbefaler den dermed til andre som ikke har noe imot å få noe å tenke over og et innblikk i hverdagsfattigdommen.

Hva slags type bøker liker du å lese?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg