Tanker kan være slitsomt

Noen ganger føles hjernen helt tom og jeg kan bli sittende og stirre ut i lufta i flere minutter før verden plutselig kommer inn i fokus igjen. Ofte vet jeg ikke helt hvor jeg forsvant. Andre ganger er det så mange tanker i hodet på en gang at jeg blir sliten. Litt som om hjernen løper maraton uten å ha verken trent eller varmet opp (eller sagt ifra til meg). Det er nesten så jeg blir fysisk sliten av det innimellom – er det egentlig mulig?

For noen kan dette høres merkelig ut, men noen ganger er jeg så sliten at jeg ikke orker noenting uten at det virker til å ha noen spesiell grunn. Når jeg da setter meg ned og tenker over hva jeg har gjort, har jeg ikke gjort noe uten om det vanlige.

Når jeg derimot prøver å finne ut av hva jeg har tenkt på den siste tiden, da er det ofte mer forståelig. Stort sett kommer den slitenheten fra alle tankene som svirrer rundt i underbevisstheten min. Alle tanker om ting som har skjedd, hva jeg har gjort som jeg tenker jeg kunne gjort annerledes, ting ved meg selv som irriterer meg, alle bekymringer, håp og drømmer, alt jeg ønsker å gjøre som jeg ikke vet hvordan, ting jeg ikke ønsker å gjøre, men ikke vet hvordan jeg skal komme unna, ting jeg burde ha gjort allerede og helt sikkert flere andre tanker jeg ikke kommer på nå. Alt dette ligger i underbevisstheten min og gjør meg sliten. Skulle gjerne visst hvordan jeg kunne styrt underbevisstheten min så den ikke gjorde meg så sliten.

Det jeg har funnet ut i det siste er at jeg må ta meg tid til å faktisk tenke gjennom denne typen ting. Jeg må fokusere på dem en stund, ikke bare skyve dem bakover i tankene så de blir liggende og kverne. Det kan være vanskelig å fokusere på dem fordi jeg vil helst unngå dem, men noen ganger er det lurt å finne ut av dem, det kan gjøre dem litt lettere å bære.

Har du noen tips for at tankene og underbevisstheten ikke skal ta over hele livet ditt? Hva gjør du med de av tankene dine du ikke vil ha eller ikke liker?

#tanker #selvutvikling

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg