Renter og lån…

Fram til nå har jeg hatt fastrente på studielånet på 2,869% rente. Fra 1. november har jeg ikke det lenger. Så vidt jeg kan skjønne kommer da renta på mitt studielån til å være 1,794% – noe som for øyeblikket ser ut til å gjøre mitt studielån kr 88,- billigere pr måned. En annen fordel blir jo at jeg faktisk kan betale inn ekstra på det lånet også om jeg ønsker det.

En hører hele tiden at studielån er et bra lån, ikke bare på grunn av forholdsvis lav rente, men det har også andre fordeler. For min del tenker jeg at det er jo også et lån som skal betales tilbake, men ser også en annen ulempe med det. Når en spør om lån til å kjøpe hus, så regnes all gjeld med i regnestykket som avgjør hvor mye en kan få i lån til hus. Stort studielån betyr dermed mindre lån til hus siden alt skal regnes med og (selvfølgelig) betales tilbake.

På huset har jeg delt lånet mitt i to (80/20), hvorav den største delen har fastrente og den minste har flytende rente. Dette gjorde jeg fordi jeg ville ha forutsigbarhet. I alle fall i starten så jeg fikk kjent litt på det å ha et avskrekkende stort lån. Renta på den minste deler er nå 2,15% og på den største delen er den 4,20%. Forskjeller der er dermed ganske stor. Jeg har klart å betale ned en del ekstra på den minste delen, så der gjenstår det 16 år og 5 måneder, mens største delen har 21 år og 1 måned igjen med nedbetaling. Fastrenta på 4,20% har jeg fram til juni 2018.

Det jeg nå sitter og funderer på er hvor lønner det seg å nedbetale mest? På huslånet eller på studielånet? For øyeblikket er nemlig selve lånesummen på delene med flytende rente veldig lik, men renta er jo ulik…men så var det jo det med studielån vs huslån, men jeg tenker jo også på veien videre.

Jeg er veldig glad i huset mitt og naboene er supre, men jeg ønsker meg en enebolig med større hage hvor jeg kan ha epletre, gulrøtter og poteter (her er beviset på at jeg kommer fra landet :p ). Så nå sitter jeg og lurer på hvordan jeg skal komme meg dit hvor jeg faktisk kan kjøpe meg en enebolig…

#penger #økonomi #personligøkonomi #studielån #huslån

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg