1. mai eller Gauksmesse?

1. mai er fridag fra jobb – det er vel kanskje det jeg forbinder mest med denne dagen. Gjerne en dag hvor jeg kan jobbe litt i hagen, så lenge jeg ikke bruker grassklipper eller andre støyende ting. Akkurat den biten skjer nok ikke i dag fordi det regner og det er meldt regn hele dagen.

1. mai er en internasjonal demonstrasjonsdag for arbeiderbevegelsen (snl.no).

Som mange andre dager har den ikke bare en betydning, og det er flere som har brukt den ulikt. Sånn vi kjenner 1. mai i dag stammer fra 1886 i USA – de ville ha åttetimers arbeidsdag (noe vi i dag tar for gitt, så det fungerte?).

Sovjetmaktene og nazistene i Tyskland har også brukt 1. mai som festdag.

At vi i Norge fikk 1. mai som lovfestet fridag startet faktisk med Vidkun Quisling – den loven varte fra -42 til -45 så den “arven” var kortvarig. Likevel, allerede fra 1947 startet det opp igjen med 1. mai som offentlig høytidsdag og lovfestet fridag. Så ting kan fort endre seg?

Gauksmesse eller Gaukdagen var nytt for meg – kan ikke si at jeg husker å ha hørt om den før. Tydeligvis kommer den fra førkristen tid og var starten på den første sommermåneden.

En gang i tiden var den veldig kjent siden den er merket av på de fleste Primstaver (hm, det har alltid fascinert meg – mon tro om det ville være mulig å få tak i en sånn en?).

Natt til i dag (1. mai) var også natten hvor heksene red til Blokksberg – så til vern mot heksene burde vi sendt opp fyrverkeri (eller – akkurat det setter jeg pris på om vi slutter helt med – enten det er for vern mot hekser eller for å feire nyttår…) og tent bål (dette kunne jeg godt vært med på – så lenge det ikke er for tørt ute selvfølgelig – da kanskje heller en koselig bålpanne ville vært tryggere? kunne grillet pølser, marshmellows og om noen kunne spille gitar…. du tar sikkert poenget?).

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg