Svart løgn har jeg ikke hørt om før…

Jeg følger ikke mest med i nyhetene, men jeg titter innom og leser noen overskrifter her og der. I dag var jeg innom nrk.no og så en overskrift jeg ble nysgjerrig på. “En lærer på tåhev“. Jeg vet det finnes rasisme i ulike former rundt om kring i verden – det er det vel ingen som tviler på?

I dette tilfellet er det snakk om en lærer som  blir beskyldt for skjult rasisme. Det er jo i vinden nå om dagen – skjult rasisme; systemisk rasisme; hvite privilegier (fritt oversatt fra engelsk) og sikkert mer jeg ikke har fått med meg.

Store Norske Leksikon på nett sier dette om rasisme:

Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion.

Sånn jeg forstår rasisme er det å sette folk i bås basert på en spesifikk ting (eks. hudfarge, religion eller hvor en kommer fra) og diskriminere folk ut fra det. Altså å mene at noen er bedre enn andre basert på den spesifikke tingen. Jeg skal ikke nekte for at jeg plasserer folk i båser noen ganger, men det er for å gjøre ting lettere å forstå og systematisere – ikke fordi jeg tenker noen er dårligere basert på den ene tingen. En idiot er en idiot uavhengig hvilke farge personen har på huden, hvilken religion den bekjenner seg til (eller ingen religion for den saks skyld) og hvor i verden personen er født – og det samme om det er en hyggelig og snill person. Etter min meningen er det en mye enklere måte å skille folk på. At folk kommer fra ulike steder i verden; ser ulike ut, har ulike kulturer gjør verden mer interessant – tenk om at alle skulle vært helt like?

Uansett, i kronikken jeg nevnte over var det kommet et spørsmål/en kommentar om en hvit løgn var bra og en svart løgn var dårlig og om ikke det var rasisme. Personlig har jeg hørt om løgner og hvite løgner, men aldri svarte løgner. Så den ble jeg forvirret av uansett. Dessuten tenker jeg at det er kanske å dra det litt langt? Svart og hvit er farger; lyst og mørkt er beskrivelser. Mange ganger blir blir lyst og mørkt brukt når det snakkes om kampen mellom det gode og det onde. Dagslys er nødvendig for å få ting til å gro, det betyr ikke at vi ikke trenger natten – en hvileperiode kan vi ikke overleve uten. Det henger sammen; du kan ikke ha det ene uten det andre.

Selvfølgelig skal vi ta hensyn og bruke hodet, men i mange tilfeller er ord og uttrykk nettopp det – ord og uttrykk. Tenk så herlig det ville vært om vi klarte å se folk for den de er ikke hvordan de ser ut eller hva de tror på eller alle de andre måten vi deler de inn på. Hvem de er som personer; om de er snille, hyggelig og hjelpsomme – eller fullstendige idioter. Om de respekterer hverandre og tar hensyn og tar vare på naturen så godt de kan…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg