Jeg er langt unna…!

Jeg husker ikke hvor jeg leste det (burde vært bedre på kildebruk og referanser), men det stod at for å være CO2 nøytral måtte en plante to trær. Det høres lite ut, men det var snakk om to trær per år – da blir tallene fort helt annerledes.

 

Jeg kan ikke huske om det stod nok om hva slags trær, eller hvor de burde plantes (her ville det vært kjekt å ha den artikkelen), men jeg er uansett langt unna. Likevel kan jeg si at jeg har startet. Å se at noe vokser og gror har alltid vært en stor del av livet mitt; nysgjerrigheten likeså.

Så for et par år siden (!) måtte jeg teste det ut. Jeg fyllte en potte med jord og la en haug med frø fra noen grankongler oppi. Hele tre av frøene spirte, men to av dem døde forholdsvis raskt. Den tredje lille planten strevde og mislikte livet. Det ble høst og kjølig ute, så når min far foreslo å sette den ute tok det lang tid før jeg gjorde det – den jo så liten så jeg var bekymret for at den ikke skulle klare seg…

Noe som ikke egentlig er helt logisk siden grantrærne i skogen (naturlig nok) står ute hele året. Så jeg flyttet den lille spiren ut, og nå er den over to år gammel.

 

Mitt første tre lever, men om jeg skal komme meg til to trær per år jeg lever – så har jeg en del flere trær å gro…

Takk for at du leser. Har du noen gang testet å så et tre fra et frø?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg