Har DU en plan for bloggen din?

… det hadde ikke jeg helt når jeg startet.

Utgangspunktet var å blogge om å studere ved siden av full jobb, litt tilfeldige skriblerier om livet mitt, økonomi og håndarbeid.

Livet forandrer seg, og det har denne bloggen også gjort. Jeg skriver fremdeles om livet mitt, men studiene (som var grunnen til at jeg startet bloggen) har jeg tatt en pause fra. Håndarbeidene mine har jeg vel knapt rørt det siste året, men økonomien min – den har fått plass i forsetet. Andre ting som er i ferd med å få en større plass er selvutvikling; kanskje litt vaner og det og starte i en ny jobb.

Jeg merker når jeg skriver at det blir enklere å komme på ideer når jeg har en retning – en plan. Fordelen med planer er at de ikke er skrevet i stein, de kan endres og utvikles – alt etter hva du ønsker og hvordan du og livet ditt utvikler seg.

Skriver du en blogg fordi du bare vil ha et sted å skrive ned ting og tanker? eller skriver du til et publikum? Har du et ønske om å nå ut til andre med dine tanker, meninger og ideer?

For min del har jeg frem til nå vært litt av begge deler. Jeg skriver mye for min egen del; for å rydde opp i tanker og meninger og klare å formulere dem. Jeg har også lyst til å nå andre fordi jeg ønsker å inspirere og motivere andre; her føler jeg at jeg kort sagt har mye å jobbe med. Om det kommer til å fortsette på denne måten? Ganske sannsynlig.

Så til deg som har en blogg; hadde du en klar (eller en diffus) plan når du startet? Hadde du et mål eller et ønske med bloggen? Hva er dine tanker om blogging generelt? (og har du noen forslag til hva du ønsker jeg skal skrive om; klar ferdig kommentarfelt 🙂

#planlegging #blogging #tanker

6 kommentarer
    1. Jeg ønsker å nå ut, lære og motivere andre til å håndtere voksentilværelsen bedre enn jeg gjorde det. Å ha kontroll på økonomien kan gjøre deg så godt, og det er ikke vanskelig i det hele tatt.
      Navnet på bloggen kom litt tilfeldig. Jeg hadde opprinnelig tenkt å skrive bare om økonomi, men når jeg så inni meg selv, var min egne motivasjon til endring å bli mer voksen. Slik ble navnet på bloggen til. Det var allikevel først i overgangen mellom vinter og vår, at jeg innså at navnet på bloggen var helt perfekt i forhold til det jeg allerede skrev om. Snakk om flaks!
      Selvfølgelig utvikles bloggen, ideen og alt rundt hele tiden. Jeg blir mer vandt, mer selvsikker på at jeg kan gjøre dette. Det er derfor godt å kunne se fremgang nettverket og antall lesere. Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å kunne oppnå noe med bloggen, med tålmodighet og mye arbeid.

    2. Jeg har blogget litt tidligere, har hatt et par stil/livsstilsblogger som kanskje ikke hadde det helt store publikummet, men en liten håndfull faste lesere. Det begynner å bli etpar år siden nå, men da jeg satte i gang med “bli-gjeldfri”-prosjektet, fikk jeg lyst til å begynne å blogge igjen, både for å skrive ned ting og tanker, og å dele erfaringene mine med et publikum. Siden bloggen er såpass fersk ennå, så har jeg ikke noen mer konkret plan enn det foreløpig. Jeg får se hvordan det utvikler seg 🙂

    3. Ingrid; voksen tilslutt: Voksentilværelsen, og overgangen til den, er et stort tema – så det er på tide at noen tar tak i det og forklarer det til alle oss andre som sliter med den ene eller andre delen. Å se fremgang hos andre syns i alle fall jeg er veldig inspirerende fordi det gir meg bevis på at det fungerer; litt som at kan andre klare det, så kan jeg også (forhåpentligvis) klare det.

    4. Budsjettbloggen: En liten, engasjert gruppe kan ofte være bedre enn mange uengasjerte personer fordi det (i mange tilfeller) kan gi mer tilbake i form av respons.
      Du har jo et supert utgangspunkt – og er det ikke der de fleste av oss starter? Å starte i det hele tatt, og å ha et utgangspunkt, er mer enn hva mange andre har. Veien blir jo ofte til mens en går, så retningen kan være viktigere enn målet i seg selv 🙂

    5. Synes bloggen din har en veldig god profil med mange interessante innlegg😊
      Selv bestemte jeg meg for tema for bloggen før jeg startet den, nemlig å leve mer balansert. Å balansere kravene du møter i livet med det du ønsker å gjøre. Jeg ville ha stort fokus på økonomi, fordi god økonomi gir muligheter.
      Målet med bloggen er først og fremst å reflektere over temaene selv, fordi jeg i en rekke år hadde hatt et ubalansert liv med altfor mye jobbing. Men jeg prøver å skrive så det også er interessant for andre.
      Jeg har ikke en tydelig definert målgruppe, men håper spesielt at unge kvinner titter innom. Fordi jeg tror endel kvinner ikke er så bevisste hvilken kontroll de faktisk kan ta over eget liv og egen økonomi. Derfor er det også veldig kult at vi er flere damer som skriver om relaterte tema!

    6. Sam: Tusen takk!

      Helt enig i det at god økonomi gir muligheter – har en ikke det blir det fort ubalanse som igjen kan gi dårlig økonomi og så fortsetter spiralen… Refleksjonene du gjør rundt dette leser jeg som inspirasjon og motivasjon; spennende å følge reisen din på den måten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg