En kvinnes beste alder

Gratulerer med kvinnedagen i dag!

Mange ganger hører man folk nevne at der er en kvinne i sin beste alder. Det er jo for så vidt fint det, men er det en spesifikk alder de tenker på da? Eller er grunnen til at de sier det fordi hun har gjort noe bra, noe stort, eller ser bra ut? Hvorfor brukes ikke det samme uttrykket om menn på samme måte? Jeg tror faktisk aldri jeg har hørt det brukt på den måten om en mann.

Jeg vil påstå at vi er alle kvinner i vår beste alder. Rett og slett fordi det beste med oss endrer seg hele tiden fordi vi, som personer, endrer oss hele tiden. Vi utvikler oss og vokser og lærer nye ting. Etterhvert som tiden går blir en ofte også bedre kjent med seg selv. En finner ut av hva en ønsker ut av livet og alt som hører med. Det er også noe som endrer seg. Noe jeg ønsket meg for ti år siden er ikke nødvendigvis det jeg ønsker meg i dag.

Væremåten min og hva jeg tenke på for femten, ti og fem år siden har endret seg. Jeg var i min beste alder nå jeg var tjue, men i dag er jeg også i min beste alder. Fremdeles gjør jeg både dumme og smarte valg, jeg gjør ting jeg blir flau over, men jeg gjør også ting jeg er stolt av. Alt dette gjør at jeg lærer og utvikler meg til å bli den er jeg er akkurat nå, i morgen kan jeg ha utviklet meg mer og dermed ikke er helt den samme. Likevel er jeg en kvinne i min beste alder.

Det snakkes mye om å være den beste utgaven av seg selv, men det kan vel også endre seg dag for dag? Dessuten kan en ikke være best i alt. Jeg tror jeg heller går for å være meg selv, det høres mer riktig ut i mine ører. Jeg kan godt la meg påvirke av andre (det er umulig å la være), men jeg vil ha valgfriheten til å kunne ha mine egne meninger og kunne ta mine egne valg.

For meg, som aldri har vært så opptatt av kvinnedagen, er det dette det handler om. Å kunne være den jeg er, å ha egne meninger og kunne gi uttrykk for dem, å håpe at det en dag gjelder for alle kvinner. At våre stemmer blir hørt og verdsatt på lik linje som alle andre. Dette gjelder ikke bare kvinner, men alle, og jeg vet at jeg ikke er alene om det håpet. Det å vite at mange ønsker det samme, at vi er sammen om dette. Dette har betydning og er verdt å kjempe for.

#kvinnedagen

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg