Lar du dårlige dager ødelegge fremgang?

Alle har dårlige dager, men det er hvordan vi takler dem som betyr noe. På mange måter er dette en ganske selvsagt ting, men det er så vanskelig å huske på det (syns jeg i alle fall).

Når ting først går på tverke, så drar det med seg så mye annet i dragsuget at med mindre du har en propp å sette i, forsvinner du fort ned i et mørkt hull.

Heldigvis er det mulig å gjøre noe med det. Det er i alle fall det jeg sier til meg selv, og det er jo helt riktig. Skjønt, noen ganger er det definitivt vanskeligere enn andre ganger.

Dårlige dager gjør meg motløs. De gjør meg usikker. De gjør meg negativ. De gjør meg tiltaksløs og noen ganger litt trist og sint.

Trikset er å ikke la seg påvirke har jeg hørt fra flere hold, men det føles ikke alltid som om det er mulig å styre den biten av det. Jeg har en litt annen måte å gjøre det på. Kanskje ikke den beste måten, men på et vis fungerer det for meg. Om jeg har en dårlig dag lar jeg meg selv ha den dårlige dagen uten å få skyldfølelse for at jeg skulle gjort, burde gjort, må gjøre og vil gjøre. Jeg tillater meg selv å sitte på sofaen hele dagen uten å gjøre en ting annet enn å se på YouTube og Netflix.

Noen dårlige dager kommer fordi en har gjort for mye, mens andre dårlige dager kan komme fordi samspillet mellom hva du faktisk gjør og hva du føler du må gjøre ikke stemmer helt overens. Det er en kognitiv dissonans som gjør at dagen blir dårlig. Heldigvis er dette noe det er mulig å gjøre noe med.

Gi deg selv litt tid; litt fri uten skyldfølelse. Gi deg selv rom for dårlige dager. Ikke la de dårlige dagene definere deg.

Dessuten, (og dette kan virke corny) se positivt på de dårlige dagene. Uten de dårlige dagene hadde du mest sannsynlig ikke visst hva de bra dagene var og hadde nok ikke satt så stor pris på dem.

Så selv de dårlige dagene har et poeng. Bare ikke la de ta over livet ditt. Ikke la de dårlige dagene ødelegge fremgangen din. Tenk heller på det som en liten pause og så kan du starte opp igjen dagen etter.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg