Viktig når du skal kjøpe hus

Etter å ha bodd i nåværende bolig i over 7 år har jeg innsett en del ting som er viktige å tenke over når en kjøper hus. Det er også en del ting som kan virke viktig der og da, men i ettertid viser det seg at det ikke betydde så mye likevel.

En del av tingene kan være både viktige og uviktige på samme tid på grunn av perspektivet en bruker når en ser på de.

Noen ting jeg har innsett er viktig når en kjøper hus:

  • Lokasjon. “Alle” sier at det er viktig, men jeg så det bare fra en side. Jeg ville bo nærme jobb og det fikk jeg til. Det jeg derimot ikke innså at også var lurt var hva med nærheten til andre ting som matbutikk (gåavstand), natur (gåavstand), venner og familie (kjøreavstand – bruker fra en halvtime til nesten en time…) og nærhet til naboer (har fantastiske naboer, men jeg trenger uteplass som ikke er fullt så nær naboer). Så ja, lokasjon er viktig, men det er viktig å vite hva som er viktig i forhold til lokasjonen – ikke fokuser på kun en ting. Jeg har for eksempel byttet jobb og fikk dermed noe lenger vei til jobb.

  • Størrelse på hus (og hage). Jeg har omtrent 90 kvadrat, men jeg har mange ting – ingen minimalist her i gården. Hagen derimot skulle jeg gjerne hatt litt mer av så jeg blant annet kunne hatt grønnsakshage.
  • Garasje – dette har jeg. Jeg liker å slippe å  måke snø av bilen om vinteren og selv om jeg må måke foran garasjen, er det lettere og tar mindre tid enn å måke hele bilen for snø.
  • Søplestativ. Alle har søplestativ, men nærheten til huset er ikke lik for alle. Der jeg bor må jeg ta på meg mer om vinteren for å gå ut med søpla fordi det er mer enn fem meter og for meg så blir det tiltak. Så å ha søplestativet noe nærmere huset enn jeg har nå ville etter min mening vært å foretrekke.

  • Kjeller! Jeg vokste opp med kjeller, men har det ikke i nåværende bolig. Mange lager kjellerstue og ekstra soverom og diverse i kjellere, men jeg ønsker meg en kjeller for lagring. Plass til å lagre mat (for eksempel om jeg plukker blåbær og lager store mengder med syltetøy), lagringsplass til ved (så jeg slipper å måtte ta på jakke hver gang jeg skal ut i boden og hente ved) og kanskje en ekstra fryseboks? Dessuten, jeg kan ikke ha georginer fordi jeg har ikke vinterlagring for knollene…
  • Vinduskarmer. Ja, jeg blir spesifikk, men jeg har alltid hatt masse planter og noen av vinduskarmene i nåværende bolig er så smale at jeg ikke kan ha potteplanter i dem. For meg som har en god del planter er det upraktisk å dermed ikke egentlig ha helt plass til dem.

En ting jeg skulle ønske jeg hadde gjort før jeg kjøpte huset mitt var å lage en liste. En liste over ting jeg likte og ikke likte forrige gang jeg flyttet et nytt sted. Nå som jeg har bodd her i mange år er det vanskeligere å legge merke til ting fordi jeg har vent meg til det. Så selv om jeg ikke hadde den listen når jeg kjøpte nåværende bolig, lagde jeg meg en slik liste med en gang jeg flyttet inn. Hva jeg likte og hva jeg ikke var så fornøyd med. Den listen kommer jeg til å ha god bruk for neste gang jeg kjøper bolig.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg