Selvutvikling om sommeren

Selvutvikling er et av disse ordene som blir brukt mye. Ofte brukes det i positiv forstand, men under så ligger det mange ganger en negativ klang.

Bøker, kurs og annet som hjelper deg med selvutvikling skal være så fint og flott. Når jeg skriver akkurat det hører jeg mitt tidligere jeg si det med sarkastisk stemme. Heldigvis lærer jeg stadig nye ting så den sarkasmen har nesten forsvunnet.

Det å hele tiden lære noe nytt vil jeg påstå er selvutvikling om du kan bruke det på ett eller annet vis i livet ditt; det være seg privat eller i en arbeidssituasjon. Å lære nye ting, å endre meninger, å bli mer bevisst og kjent med selv selv – det er etter min mening selvutvikling.

Av alle bøkene som finnes om det, har jeg bare lest et par stykker. Noe bra, noe dårlig, noe som passet for meg, noe jeg ikke skjønte bæret av fordi det blir litt for alternativt for min smak.

Likevel, det viktigste er kanskje ikke hvor du lærer ting fra, men at du hele tiden utfordrer deg selv og lærer nye ting så hjernen ikke skrumper inn fordi den ikke blir brukt. (tror ikke det siste skjer i virkeligheten, men tenkte at en ligner litt på en drue som blir til en gammel, inntørket og hard rosin når den ligger for lenge…)

Så spørsmålet blir: har du lært noe nytt i sommer? Enten i nyhetene, hvordan du gjør noe, lager noe, eller om deg selv.

For min egen del: jeg har lært at jeg elsker å ikke måtte stå opp tidlig fordi vekkeklokka ringer, men at om jeg skal få gjort noe som helt (selv ting jeg liker) er jeg avhengig av en eller annen form for struktur. Jeg har også fått bekreftet en tidligere antakelse om meg selv: jeg er ofte dårlig til å følge mine egne planer når de kun involverer meg selv.

Hvordan burde selvutviklingen min foregå siden jeg nå har fått ny innsikt i meg selv? Jeg må lage meg en struktur for fridager og jobbe med selvdisiplinen for å bli bedre til å følge egne planer.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg